top of page

A közösségi közlekedés csúcsragadozója

Nov 11

3 min read

2

12

Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell

 

Minden paraméter, fizikai tulajdonság, a külső megjelenés, az utas kiszolgálás, üzemeltetési tulajdonságok mind arra utalnak, hogy itt bizony a világ egyik legkiválóbb közösségi közlekedési járművével állunk szemben. Magyarországon elsőként a BKV tesztelte a Mercedes-Benz új, elektromos-hidrogén hajtással rendelkező, akár 600 kilométeres hatótávú városi csuklós autóbuszát. 

De miért is teszem ilyen magas polcra a Mercedes-Benz eCitaro Fuel Cell környezetbarát, alacsony padlós járművét? Mert a legújabb elektromos mobilitási műszaki megoldásokat ötvöző, fejlett biztonsági és vezetéstámogató rendszerekkel felszerelt járműről van szó? Mert jól néz ki, meg csendes és még légkondi is van benne? Ezért, meg sok minden másért is! Bár azok az utasok, akik utazhattak rajta valószínűleg csak hümmögtek volna, amikor szembesítettem volna őket az állításommal. Falán még az óriás H2 feliratot is inkább csak dizájn elemnek gondolták. De ne legyen igazam és valójában sokan voltak lelkesek, hogy történelmi utazás részesei lehettek. Ahogyan én is megéltem a bemutatót! Azért azt tudnunk kell, hogy ennek szóló és csuklós, tisztán elektromos változatát már évek óta ismerjük, sőt én magam többször vezettem is. És ott voltam Hamburgban, amikor 2010-ben elindult egy flottateszt az első generációs üzemanyagcellás buszokkal. Mára ott tartunk, hogy beérett a gyümölcse a sokmillió kilométeres üzemeltetési tapasztalatnak, s nem történt más, mint összegyúrva a két megoldást, a kirakós egyik leghatékonyabb változatával állt elő a  Daimler.

 

Hibrid megoldás

Az üzemanyag cella jelenléte mindig egyfajta hibrid megoldást jelent, akkumulátorok alkalmazásával, a hatótáv kiterjesztés szolgálatában. Ha másért nem, hát azért van akkumulátor, hogy a fékezési energia ne menjen veszendőbe. A kérdés csak  az, hogy milyen arányban osztoznak a komponensek. Üzemeltetői megfontolások mentén sokszor valamelyik erőforrás kerül túlsúlyba, attól is függően, hogy a megrendelő működési területén mi az optimális megoldás. A jelen bemutatott járműben  az új trend látszik megvalósulni, amikor mindkét energia forrás jelentős részt képvisel. A bemutatott járműnél ugyan a pontos arányokat még nem tudjuk, de az összesen kb. 600 kilométer hatótáv arányaira azért következtethetünk. Hiszen az azonos felépítésű, de tisztán akkumulátoros csuklósban a négy  (98 kWh) NMC3 akku pakkal 240 km a hatótáv. Azaz a 6 tartályban elhelyezett összesen  34,5 kg hidrogén több mint 50 %-al járul hozzá a futásteljesítmény kiegészítéshez.  A két energiaforrással ott tartunk, hogy ezzel már egy az egyben kiváltható egy dízel busz bármely város flottájában. Ami azért nagy dolog, mert nem elég, hogy ezek a járművek nagyon drágák, de korábban egy flotta vásárlásnál  a dízelekhez képest több járművet kellett rendelni. A városi autóbusz tehát az elektromos akkumulátorok energiáját hidrogénmeghajtással kombinálja,  így a depóban az éjszakai töltés szükséglete mellett megjelenik az új technológia, a hidrogénnek, mint üzemanyagnak a tankolása. A 350 bar-os rendszer sajnálatos módon Magyarországon még csak egyetlen "közkúton", az Illatos úton, a Linde bázison érhető el, így ez az opció egyelőre nem segíti a gyors elterjedést hazánkban. Annak ellenére sem, hogy van mobil töltési lehetőség is, ezt használja a Daimler, amikor egy a depóban állomásozó tartálykocsi 250 bar-os rendszeréből van lehetőség a hidrogén tankolásra.

 

Kényelmes utazás

 

De semmi extra. Mondhatnám arról a tesztútról, amely a rendezvény záró eseménye volt. Egy ideig az utastérben figyeltem, hogy az utasok milyen természetességgel fogadják az eddig talán soha nem tapasztalt, de utas oldalról nem is igazán érzékelhető tényt, hogy az üzemanyagcellás rendszer által termelt elektromos energia a közel 30 tonnás buszt milyen könnyedséggel mozgatja a négy villanymotor által, melyek a 2. és 3. tengely kerekeit egyenként hajtják. Vannak viszonylag kényelmes ülések, kapaszkodók, terek kerekes székek elhelyezésére, mely kialakítások végtelen számú változatban kérhetők.

Majd előre megyek és a sofőrt figyelem, amint játszi könnyedséggel terelgeti a járművet, láthatóan élvezi, hogy a bemutató részese lehet. Szívesen cserélnék is vele, de ennek még nem jött el az ideje, mint ahogyan annak sem, hogy a H2 feliratos csuklós busz a mindennapi életünk része legyen.

 

BKV jövőkép

 

A BKV stratégiai célja, hogy egy biztonságos, megbízható, fenntartható és versenyképes közösségi közlekedési szolgáltatást nyújtó társaság legyen. Ennek érdekében figyelemmel kíséri az autóbuszgyártás XXI. századi fejlesztéseit, és folyamatosan újítja meg gumikerekes járműflottáját. Az elmúlt évtizedben 12-ről 61 százalékra emelkedett a klimatizált járművek aránya. Az autóbuszok átlagéletkora 2022. végére 10,7 évre csökkent, és teljes mértékben alacsony padlóssá vált. A járműflotta korszerűsítése továbbra is stratégiai feladat, ezért is monitorozza folyamatosan a piacot a BKV, és fogadta örömmel a forgalmi teszt lehetőségét.

 Az autóbusz egy hónapig közlekedik az ország több városában a Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. koordinálásában. A mintaprojekt azt a célt szolgálja, hogy értékes, közvetlen tapasztalatokat szerezzen az Ügynökség is a csuklós hidrogénbuszok üzemeltetéséről, jobban megismerje a technológiában rejlő lehetőségeket és annak kihasználhatóságát a közösségi közlekedésben. Fontos szempont az adatgyűjtés és ezeknek az adatoknak az összehasonlítása a Zöld Busz Programból származó üzemeltetési adatokkal. Az elemzések eredménye értékes összefüggéseket és új fejlődési irányokat tárhat fel.

A Daimler Buses GmbH eCitaro Fuel Cell típusú autóbuszát az ITE Bus & Truck Kft., a Mercedes-Benz autóbuszok magyarországi importőre bocsátja tesztelésre. A tesztet támogatja a városi közlekedési társaságokat és a közlekedéshez kapcsolódó szolgáltatókat összefogó Magyar Közlekedési Szövetség is.

Nov 11

3 min read

2

12

bottom of page