
VOLVO - csillagos ötös

Közel három évtizede segíti törésteszteken alapuló értékelésével az autóvásárlók döntését és egyúttal a személygépkocsik biztonságának fejlődését a független Euro NCAP szervezet. Tavaly óta már az Európában forgalmazott nehéz-tehergépkocsik biztonságát is vizsgálják és értékelik, azzal a különbséggel, hogy egyelőre a passzív helyett az aktív biztonságot helyezik a középpontba. Az első átfogó teszten a Volvo FM és FH Aero került ki győztesként, hiszen csak ennek a két típusnak sikerült ötcsillagos minősítést bezsebelnie. Íme, a teszt részletes eredményei!
Kezdetektől fogva összeforrt a Volvo márkanév a biztonsággal. A svéd gyártó elsőként hozott létre saját balesetkutató részleget, házon belüli töréstesztjei pedig mindig is jóval szigorúbbak voltak, mint amit az aktuális törvényi előírások meghatároztak. Számos biztonsággal kapcsolatos szabadalom és innováció fűződik a Volvo nevéhez, legyen szó személyautókról vagy haszonjárművekről. Így nem meglepő, hogy az Euro NCAP első nehéz-teherautók biztonságát összehasonlító tesztsorozatában is a Volvo Trucks két küldöttje, az FM és az új FH Aero vitte el a pálmát ötcsillagos minősítéssel. A Scania G-széria és a Renault Trucks T négy, a Mercedes-Benz Actros L, a Scania R-széria, az MAN TGX és a DAF XF három, az IVECO S-Way pedig csupán egy csillagot szerzett.
Az Európai Unió általános biztonsági előírásai (GSR2) tavaly júliusban számos biztonsági berendezést, illetve funkciót kötelezővé tettek az újonnan forgalomba helyezett nehéz-haszonjárművek számára, azonban az Euro NCAP jóval szigorúbb tesztjei túlmutatnak a jogszabályi kötelezettségek szintjén. Ezért teljesített gyengébben a Mercedes-Benz Actros és az IVECO S-Way, ugyanis gyártóik nem a legfrissebb modelljeikkel neveztek be a tesztre. A szervezet minden európai gyártót meghívott, hogy a legnagyobb fülkével ellátott nyerges vontatójukkal vegyenek részt a teszten, ám a Scania a G-szériát, a Volvo Trucks pedig az FM típust is benevezte.
Egyelőre három szempont szerint vizsgálja a szervezet a gyártók által önként delegált modelleket, de ez később bővülhet. Az első a biztonságos vezetés, amely a balesetek megelőzését szolgáló rendszereket és általános kialakítást foglalja magában. A második az ütközéselkerülés, vagyis azok a biztonsági rendszerek, amelyek aktív beavatkozással segítenek elkerülni a baleseteket. A harmadik kategória pedig az ütközés utáni mentés, amely azt értékeli, hogy a sürgősségi szervek szakemberei mennyire könnyen tudnak bejutni a járműbe vagy tudják azt biztonságos állapotba hozni. Ezenkívül külön minősítéssel a városi biztonságot is díjazták.A biztonságos vezetés egyik alappillére egy tehergépkocsi esetében a jó kilátás a fülkéből. Ebben a DAF XF a mélyre húzott ablakvonalaival, az ajtóban elhelyezett alsó ablakkal és a tükröket helyettesítő kamerás rendszerével a nagyfülkés modellek közül a legnagyobb pontszámot szerezte meg, 85 százalékot. Ám a holland jármű összesített értékelését lerontotta az ütközéselkerülés terén nyújtott, csupán 35 százalékot eredményező teljesítménye, ugyanis nem kínál sávtartó rendszert, kerékpáros-érzékelést és az automatikus vészfékrendszere csak elégségesen reagált a gyalogosokra.
Az IVECO S-Way pedig azért kapott csak egy csillagot, mert a teszt idején még nem álltak rendelkezésre a GSR2 követelményeinek megfelelő változatok. Hiányzott a tükörhelyettesítő kamerás rendszer, az automatikus vészfékrendszer legújabb generációja, a sávtartó és a kerékpárosokat, illetve gyalogosokat védő rendszer. Ráadásul a közvetlen kilátás terén sem remekelt a fülke. Így az olasz modell csak 32 százalékot ért el a biztonságos vezetés és 19 százalékot az ütközéselkerülés tekintetében.
Az MAN TGX sem brillírozott a közvetlen kilátást illetően, ám ezt kiválóan ellensúlyozta a remek tükörhelyettesítő kamerás rendszer, ami 56 százalékhoz volt elegendő a biztonságos vezetés értékelésében. Az ütközéselkerülés 60 százalékos eredményéhez pedig nagyban hozzájárult a különösen jó sávtartó rendszere, valamint a személygépkocsikra és védtelen közlekedőkre is jól reagáló automatikus vészfékrendszere.
A Mercedes-Benz Actros tesztelt változata sem felelt meg még a GSR2 előírásainak, tükörhelyettesítő kamerás rendszere pedig nem a legkorszerűbb kamerákat alkalmazza. Ám így is 72 százalékot gyűjtött a biztonságos vezetés és 51 százalékot az ütközéselkerülés kategóriájában, főként azzal, hogy nagyon jól teljesített az automatikus vészfékrendszere.
A Renault Trucks T elsősorban a kiváló vezetéstámogató rendszereivel tudott négy csillagot összegyűjteni, így a biztonságos vezetés és az ütközéselkerülés terén is átlag feletti pontszámot szerzett. Ugyanakkor a közvetlen kilátásra csak elégséges minősítést kapott.
A Scania vállalatnál bizonyára csalódottak, hogy az R-széria csak három csillagot ért el a biztonságos vezetés 64 százalékos és az ütközéselkerülés 62 százalékos eredményével. A típus a közvetlen és a közvetett kilátás tekintetében nem remekelt, de az automatikus vészfékrendszere autókra és védtelen közlekedőkre adott beavatkozása növelte a pontszámát. A G-széria a kisebb fülkéjével viszont kiköszörülte bátyja csorbáját, így négycsillagos minősítést szerzett.
A másik svéd márka azonban megmutatta, hogy nagy és közepes méretű fülkével egyaránt elérhető a legjobb, azaz ötcsillagos eredmény. Az ütközéselkerülés terén mindkét küldöttje 89 százalékot gyűjtött, míg a biztonságos vezetés kategóriájában az FH Aero 80, az alacsonyabb fülkéjű FM pedig 87 százalékot ért el.
Az Euro NCAP legközelebb az FM-hez, illetve G-szériához hasonló fülkéjű, városi környezetben gyakrabban előforduló típusokkal folytatja majd az európai teherautók biztonságának tesztelését. A szervezet továbbá azt is közölte, hogy 2030-tól frontális ütközéses törésteszteken keresztül már a tehergépkocsik passzív biztonságát is vizsgálja majd és csak a szériafelszereltségbe tartozó berendezéseket veszi figyelembe.
Az Euro NCAP első tehergépkocsikat vizsgáló tesztjére benevezett típusok részletes eredményei:
Típus | Biztonságos vezetés | Ütközés- elkerülés | Városi biztonság | Csillagos minősítés |
DAF XF | 85% | 35% | Igen | 3 |
IVECO S-Way (2024) | 32% | 19% |
| 1 |
MAN TGX | 56% | 60% |
| 3 |
Mercedes-Benz Actros L (2024) | 72% | 51% |
| 3 |
Renault Trucks T | 72% | 70% |
| 4 |
Scania R-széria | 64% | 62% |
| 3 |
Scania G-széria | 71% | 62% | Igen | 4 |
Volvo FH Aero | 80% | 89% | Igen | 5 |
Volvo FM | 87% | 89% | Igen | 5 |
Chilkó Szabolcs
Forrás: George Barrow, International Truck of the Year