Nyakig az elekromosításban
Az autóbuszok világa ha lehet még nagyobb szerelem az életemben, mint a teherautóké. Vagy inkább talán csak más. Ami biztos, ha tehetném, akkor szabadidőben külsősként bedolgoznék a BKK-nak, hogy még többet élvezhessem a korszerű járművek vezetési élményét, a városi kalandokat. Mert a mai járművek már példamutató módon kiszolgálják a sofőröket, kezelésük játékszerré teszik azokat. Na jó, nap nap után, hosszú éveket szolgálva talán nálam is árnyaltabb lenne a kép, mert nagyon kemény ez a meló! Súlyos felelősséggel például az utasokért!. Ezt pedig már mint igazságügyi műszaki szakértő tapasztalom, mert itt egy hiba tömegeket érinthet, még akkor is, ha nincs másik résztvevő egy balesetben.
Meghatározó emlék az életemben a Bus Euro Test 2022, az Írországi Limerickben megtartott, a Bus and Coach of the Year újságíró szervezet által jegyzett rendezvény, verseny. Mérföldkő volt ez a zsűri életében, mert ekkor már az életünk része volt a tisztán elektromos autóbusz. Merre tovább közösségi közlekedés? Ezzel a megválaszolandó kérdéssel indultunk, s hamar rá kellett jöjjünk, a fordulat bekövetkezett, az Európai Unióban a világ gyártói már lényegében csak a tisztán elektromos járműveikkel rúghatnak labdába. Tesztünk egyértelmű megerősítés volt!
Öt gyártó járműveivel vágtunk neki a megmérettetésnek, csak a villanyhajtásúak álltak csatasorba. Egy nagyon helyes, dinamikusan fejlődő kis ír város, Limerick adott otthont a rendezvénynek. A helyszín azért is érdekes, mert itt még ugyan egyáltalán nem volt tisztán elektromos busz a helyi közösségi közlekedésben, de talán éppen ez a házhoz vitt rendezvény adta a lökést, hogy új időszámítás kezdődjön itt is.
Az itt látható filmet a norvég zsűrielnök és csapata készítette, jól érzékeltetve, hogyan zajlik egy ilyen rendezvény.
A zsűri munkájában 2005-től vettem részt és nagy érdeklődéssel figyelhettem a változást, 2014–ben még egyáltalán nem volt tisztán villanyhajtás a tesztünkön, a hybridek pedig nem győzték meg a zsűrit, egy CNG motoros nyerte a 2015-ös trófeát. S lám 8 év alatt mekkorát változott a világ! A verseny igazi kihívás is volt a bal oldali közlekedés miatt, extra nehézséggel, hogy a kormány hol a „jó”, hol meg a „rossz” oldalon volt. A Mercedes és az MAN járműveit jól ismertük, a VOLVO egy teljesen új konstrukcióval, lényegében két kategóriában is indult, mint alvázgyártó és mint felépítményező. A KARSAN (török) és a HYGER (kínai) gyártmányok mögött még csak néhány év akkumulátoros hajtás tapasztalat állt. Első megközelítésben még egzotikusnak is tűnhettek, de nem voltak azok, komolyan szeretnék megvetni lábukat az öreg kontinensen. Két teljes napig nyúztuk a járműveket és a gyártók képviselőit, hogy elég információnk legyen a megalapozott döntéshez. Nem csak vezettük, hanem részletes információkat is kaptunk a bemutatott szépségekről. Nagy dilemma előtt álltunk – talán még soha nem volt ekkora a feszültség - amikor mindenki elvonult a szavazólappal és a nyílt vita végén leadta szavazólapját. Azokat összeszámolva megválasztottuk a Bus of the Year 2023 címet elnyerő járművet.