top of page

2026-ban teljes megújulás

Már faragják a formatervezők, mérnökök azt a kősziklát, melyből 2026-ra végleges formáját elnyeri a 30 éves születésnapját ünneplő Sprinter. Ezen folyamatba engedett betekintést a Mercedes-Benz Stuttgartban, ahol megvillantották a jövőre érkező Sprinter pár apró részletét. És van még egy ünnep, 130 éves a világ első "kishaszongépjárműve", melyet Carl Benz alkotott, s melynek egy példányát olyan szinten felújították, hogy az az eredeti hajtáslánccal akár vezethető is. És vezettem egy 30 éves, első generációs, az utókornak szintén patika állapotban  megőrzött Sprintert, így vált kerekké a történet.              

A szoborszerű alkotást látva nincsenek kétségeim, hogy az új Sprinter több rakodóteret kínál majd, már csak abból is következtetve, hogy  a bal hátsó, felső sarokrész minden irányban 90 fokos szöget zár be a függőleges és vízszintes irányokkal.  Talán kicsit magasabb lesz, mint a jelenlegi modell, és a rakodótér tökéletes téglatestet formál majd. Az új Sprinter homlokfelülete is átalakul, amit  a látottak alapján következetetek, az egy magasabb, agresszívebb, robosztusabb  megjelenés. Sokunk véleménye volt, hogy a Renault Master jelleg jó megközelítés lehet. Attól persze nem kell félni, hogy a két jármű bármennyire is sonlítana majd egymásra. A látott sziklatömb befoglaló méretei elárulnak valamit az  új Sprinter kontúrjaitról.  A "szobor" 650 centiméter hosszú, 275 centiméter magas és 250 centiméter széles, mely adatokat azért egyelőre erős fenntartrásokkal kell kezelnünk.

És természetesen az új generációs Sprinterek sokféle méretben és kivitelben lesznek kaphatók. És csakúgy, mint a jelenlegi generáció esetében, a vásárlók teljes mértékben elektromos meghajtás vagy hagyományos belső égésű motorok közül választhatnak. De már a tisztán elektromos hajtásra optimalizálva. Nem hivatalos információim szerint az  autóban elsősorban az elektronika terén várható jelentős előrelépés. Az új Sprinter ugyanazt a vezérlőrendszert és felhasználói felületet kaphatja, mint amelyek  a jelenlegi generációs Mercedes személyautókban már jelen vannak.  A furgonok  az "over-the-air" frissítéseknek köszönhetően folyamatosan naprakészek lesznek. A Mercedes már bejelentette, hogy az új infotainment rendszer lehetővé teszi a sofőrök lehető legpontosabb  tájékoztatását az elektromos változatok várható hatótávolságáról. Ami még akkor is kulcskérdés, ha akár extrém hosszú hatótávokkal is megjelenik majd a járműcsalád.


A furgon ikon

Amikor a Sprinter 1995-ben piacra került, ez volt a Mercedes-Benz első teherautója a 3,5 tonnáig terjedő könnyű tehergépjármű-szegmensben. A márka Magyarországon  is a legkelendőbbek között van. Az autók körülbelül háromnegyede egyedi gyártású és az ügyfél igényei szerint van felszerelve. Egy felmérés szerint a Sprinter-vásárlók lojalitása nagy. Tíz ügyfélből közel nyolc választja újra a Sprintert, amikor következő furgonját vásárolja.


A Mercedes-Benz legelső kisteherautója

A cégcsoportban a kishaszonjármű  divízió története 1896-ig nyúlik vissza, amikor Carl Benz feltalálta a motoros kisteherautót. Két modellt fejlesztett ki, hogy kielégítse a különböző ügyféligényeket, a Benz kisteherautót, mint „zárt karosszériájú kocsit” a Benz Victoria alapján, és a Benz multiufunkciós kisteherautót,  levehető karosszériával  a kisebb és könnyebb Benz Velociped alapján. A levehető karosszéria révén néhány egyszerű lépéssel kétüléses személygépkocsivá volt  alakítható. Mindkét modellt egy hátsó beépítésű, egyhengeres, négyütemű motor hajtotta, amelynek hengerűrtartalma a szokásos kisteherautóban 2,7 liter, a kombinált kisteherautóban pedig 1,0 liter volt. A 300 kg-os teherbírás (a vezető tömege nélkül) akkoriban elegendőnek tűnt a belvárosi szállításhoz. A 2,75–6 LE teljesítményű motor teljes terhelés mellett 15–20 km/h végsebességet biztosított.

Áruház Párizsban

Az új járművek így gyorsabbak voltak, mint a két lóval vontatott lovaskocsik, és körülbelül háromszor annyi rakományt tudtak szállítani. Benz 1896. december 5-én szállította le első kisteherautóját a híres Le Bon Marché áruházba Párizsban.

Egy 1899-es Benz kombinált teherautó ma a Mercedes-Benz Classic gyűjtemény része, amelyet gondosan restauráltak (alváz-hajtáslánc) és részben újjáépítettek (karosszéria) a jövőre Németországban megrendezésre kerülő „130 év közlekedés” jubileumi kiállításra. Ez az  a jármű, melyet az ígéret szerint jövőre vezethetek is, ami messze több, mint egy bakancslistás kívánság.


A sárga furgon

A külsőn azonosítható a tény, innen fejlődött folyamatosan a járműcsalád, megőrizve az egyedi vonalakat. A vezetőtéren látszik csak igazán, hogy mennyire retrónak látjuk már  a kialakítást, ég és föld a különbség a mai utódokhoz képest. Persze a 30 év igazából meg nem is olyan sok, ami azt jelenti, hogy Magyarország és egyáltalán Európa útjain még bőven futnak ilyen járművek. A "lomisok" tudnának igazán sztorizni a teherbírásról, a túlterhelés tolerálásáról, a megbízhatóságról!


Szóval jön az új Sprinter, nagyon várjuk!

montázs.jpg

Kapcsolat

Telefon: +36 1 2217399

E-mail: etruckandbus@gmail.com

alapzsuripng.png

Felíratkozás

Iratkozzon fel, hogy azonnal megkaphassa az e Truck & Bus oldalon megjelent híreket, frissítéseket.

Köszönöm a feliratkozást!

© H-2024 etruckandbus.hu

  • LinkedIn
  • Facebook
bottom of page