top of page
montázs.jpg

Mission impossible


Megint szembe jött a téma, de ez most más! Azt már láttuk, hogy egy szélkerék turbina lapát milyen brutálisan nagy, lassan egy focipályán sem fér el. Ennek hajóval való mozgatását még csak-csak el tudjuk képzelni, de amikor a szárazföldön kell eljuttatni az összeszerelés helyére, a túlméretes szállításra specializálódott kamionosok tudományára kell rácsodálkoznunk. Olaszországból kaptam a sztorit és a csodás fényképeket, a főszerepben az IVECO GROUP terep specialista, az ASTRA. A kettős célú ASTRA HD9 86.57T vontatóból és egy Goldhofer trélerből álló szerelvény lett összehangolva, felvértezve a feladatra, hogy Brindisi kikötőjéből elvigyék a közeli szélerőmű parkba a 80 méteres, kb. 20 tonnás turbina lapátokat.


A közúti túlméretes szállítmányokra specializálódott cégeknél nem létezik a lehetetlen. De kell hozzá jó sok tapasztalat, na meg a profi estköz és egy kis találékonyság. Kiváló bizonyíték erre a 80 méteres lapátok szállítására kidolgozott technológia. Olaszország délkeleti részére látogatunk, ahol hamarosan befejeződik egy 54 MW-os csúcskapacitású szélerőmű park kivitelezése. A NORDEX N163-as generátorok tiszta energiával látják majd el a környéket. A GEO Transport, egy Róma székhelyű cég vállalkozott a feladatra. Egy mindössze 30 kilométeres távolságon kellett a fuvarfeladatot megoldani, sok-sok akadályt legyőzve. A már említett top modell, 4 tengelyes, egyedi kialakítású szuper szerkezetű vontató mögé egy 12 tengelyes tréler került, melyen egy speciális befogási felületet alakítottak ki, s innentől hátrafelé teljesen a levegőben volt a rakomány. És tudták billenteni, attól is függően mit kívánt a terep, mi alatt kell átbújni... Eddig kilenc ilyen vontató készült, ebből kettő lett GEO-é.



A 8X6-os traktor főbb jellemzői:

A HD9 86.57 Astra a vontatási kapacitás, valamint a kis sebességű manőverezőképesség legjobb szintézisét képviseli. Ez számos jellemzőnek - például a kompakt méretnek - és a jármű kulcsfontosságú alkatrészeinek köszönhető. Ezek közé tartozik az 570 lóerős Cursor 13 motor az Euro VI Step E változatban, amelyhez a nyomatékváltóval és beépített retarderrel ellátott Allison 4700 SP automata sebességváltó, a Steyr kétfokozatú váltóval ellátott és megerősített Meritor tengelyek társulnak. Ezek a tengelyek elöl 11 tonnát, a hátsó tandemen pedig összesen 40 tonnát bírnak el”. A kettős rendeltetésű vontató a második és harmadik tengely közötti 2,35 méteres tengelytávnak köszönhetően 8,72 méteres teljes hosszal rendelkezik az 500 tonna össztömegű kombinációkhoz. Az Astra hagyományainak megfelelően a HD9 speciális, nagy folyáshatárú acélból készült váza szinte mindent kibír. A fékrendszer az első tengelyen tárcsa, a második tengelyen és a hátsó tengelyen pedig dob kialakítású.



Az Allison 4700 SP

Az automata sebességváltó egy hatfokozatú egység, amely egy alsó ("teknős") és két hátrameneti fokozat mellett retarderrel és TC 571 nyomatékváltóval van felszerelve, a termékpalettalegerősebbje. Ezt a modellt extrém alkalmazásokban használt járművekre tervezték, mind a hadseregben, mind a polgári alkalmazásokban nehéz terhek kezelésére, 60-70 tonna össztömeget (GCW)l meghaladó kombinációkhoz. A GEO Trasporti különleges sebességváltó-beállításokat kért az üzemeltetési igényeinek megfelelően, körülbelül száz fordulatszámmal megnövelték a sebességváltó működési tartományát, hogy kiküszöböljék a túl késői visszaváltásokat, és aktiválták a második, a precíziós manőverekhez elengedhetetlenül szükséges nagyon lassú hátrameneti fokozatot.

A pengehordozó pótkocsi titkai

A kivételes konvoj harmadik eleme a németországi Memmingenben gyártott 12 tengelyes Goldhofer pótkocsi, amelyet kifejezetten szélturbinalapátok szállítására terveztek. A két tengelysorral rendelkező THP SL45 típusjelű tréler fejmodulja egy lapátemelővel van felszerelve, amelynek maximális emelési nyomatéka 850 tonnaméter. Ez lehetővé teszi, hogy a szélturbina a vízszinteshez képest akár 60 fokkal is megemelkedjen A pótkocsi elülső része a THP SL modullal kombinált, hat tengelysorral rendelkezik, amelyek mindegyike 45 tonna teherbírású. A négytengelyes pótkocsimodul - ADDrive néven - egy önjáró jármű, amely egy 6,7 literes Cummins motoron alapuló, integrált erőforrással rendelkezik, és többféle funkció ellátására képes. Segítséget nyújthat az emelkedőn való vontatáshoz, egyedül mozgathatja a pótkocsit, kizárólag a kormányzáshoz és a rakodólap emeléséhez használható, vagy szinkronban működhet más, ugyanabba a családba tartozó önjáró járművekkel.



A kulcsszó a tervezés

Mindenekelőtt a Goldhoferrel közösen végzett műszaki tervezésre került sor, amelynek célja a jármű tengelysorainak számának, valamint a fedélzeten elhelyezendő ballaszt súlyának és elosztásának meghatározása volt. Ezzel egyidejűleg megvalósíthatósági tanulmányt készítettek a Brindisi és az összeszerelési helyszín közötti útvonalról, amely tartalmazott egy jelentést az összes elvégzendő módosításról, mint például a felsővezetékek, biztonsági korlátok és egyéb akadályok eltávolítása, hogy lehetővé váljon a rendkívüli konvoj áthaladása. A képeken látható jármű vezetője 1997-ben kezdett el dolgozni a vállalatnál, Az egyetlen titok - mondja -, hogy soha nem szabad sietni. A lassú és precíz vezetés elengedhetetlen a váratlan események elkerülése érdekében. Úgy vezetek, hogy alkalmazkodom az előttem lévő helyzethez, és állandó kapcsolatot tartok a konvoj hátsó részén, a Goldhofer pótkocsis önjáró egység fedélzetén lévő operátorokkal. A maximális sebesség 10 km/h, „teknős” üzemmódban. Nagy teljesítményre van szükség alacsony sebességnél és alacsony motorfordulatszámmal.

Kapcsolat

Telefon: +36 1 2217399

E-mail: etruckandbus@gmail.com

alapzsuripng.png

Felíratkozás

Iratkozzon fel, hogy azonnal megkaphassa az e Truck & Bus oldalon megjelent híreket, frissítéseket.

Köszönöm a feliratkozást!

© H-2024 etruckandbus.hu

  • LinkedIn
  • Facebook
bottom of page