top of page

A második 25 év


Az International Truck of the Year (ITOY) nemzetközi újságíró szervezet mérföldkőhöz érkezett. November 18-án, Lyonban, a SOLUTRANS kiállításon átadjuk a zsinórban ötvenedik trófeát egy európai, de még az is lehet, hogy történetünkben először Európán kívüli teherautó-gyártónak. Az 1977-ben indult történet végigkíséri a teherautó-gyártás fejlődését, honnan indultunk és hol tartunk ma. A kezdetben csak 6 tagot számláló zsűri első választása a Seddon Atkinson volt, amely márkanév időközben elhalványodott. Már csak a teherautók iránt rajongók tudják, hogy a legendás jármű a Pegaso, majd az IVECO örökségét gyarapítja. A zsűri folyamatosan bővült, mára 25 európai ország vezető, haszongépjárművekre szakosodott újságíróinak szövetsége. Számomra meghatározó esemény volt, amikor 2001-ben én is csatlakoztam az akkor már kiemelkedő presztízzsel rendelkező, európai tagokból álló zsűrihez. Ennek éppen 25 éve! Azaz az idei trófea átadás, ill. a következő évben aktuális ITOY 50 ünnepségsorozat egyfajta személyes évforduló is.  

Az itt látható filmben szereplő járműveket már mind vezethettem és felemelő érzés a folyamatok első kézből való megfigyelése. A töretlen fejlődés állomásai jól mutatják a gyártók önkéntes vállalásait, a folyamatos fejlesztés eredményeit. Az uniós jogi környezet is jelentős hatással volt arra, hogy mára gazdaságosan üzemeltethető, környezetbarát, biztonságos, a nehéz sofőr munkát jelentősen megkönnyítő kamionok róják a kilométereket útjainkon. Az utóbbi években megjelentek az elektromos hajtások, melyek a nehéz teherautó kategóriát sem kerülhették el. Az utóbbi két évben már tisztán elektromos járművekre esett a választásunk. A nagy kérdés, hogy visszacsempészhetők-e még a hagyományos dízeles megoldások a világ élvonalába, melyek ma már szinte ugyanúgy csak vizet pöfögnek, mint elektromos változatai. S itt van a hidrogén, ellentmondásaival, előnyeivel, de kétségtelen előre törésével. S akkor talán mindegy is, hogy a hidrogénből hogyan lesz üzemanyag, azt belsőégésű motorokban égetjük el, vagy az ígéretes, rohamosan fejlődő üzemanyagcellás egységben alakul át elektromos energiává. Már több alkalommal is érdemes volt a megoldás innovációs díjunkra, de még  az idei szavazólapon sem volt ilyen jármű, de az alább látható fényképes lista így is érdekes.


Sokan gondoljuk még úgy a zsűriben, hogy a következő 10 év azért még jellemzően a belsőégésű motoroktól lesz "hangos", s nagyon nem mindegy, hogy ezek hogyan alkalmazkodnak az új kihívásokhoz. Nem véletlenül találtuk érdemesnek két gyártó ilyen irányú fejlesztését is.(MAN, SCANIA) Először jelent meg szavazólapunkon egy kínai gyártó akkumulátoros mixere, a SANY. Ennek talán nem is az a jelentősége, hogy lám-lám, egy szűk piaci résben is van keresnivalója a környezetbarát megoldásnak, hanem az, hogy simán bekövetkezhet az, amit a személygépkocsik, újabban a kishaszonjárművek piacán látunk, jönnek a Kínaiak…! Mégpedig versenyképes járművekkel, kedvező árakkal. Ez még akár gyorsíthatja is a vágyott elekrifikációs törekvéseket. 

montázs.jpg

Kapcsolat

​

Telefon: +36 1 2217399

E-mail: etruckandbus@gmail.com

alapzsuripng.png

Felíratkozás

Iratkozzon fel, hogy azonnal megkaphassa az e Truck & Bus oldalon megjelent híreket, frissítéseket.

Köszönöm a feliratkozást!

​

© H-2024 etruckandbus.hu

  • LinkedIn
  • Facebook
bottom of page