A második 25 év
Az International Truck of the Year (ITOY) nemzetközi újságÃró szervezet mérföldkÅ‘höz érkezett. November 18-án, Lyonban, a SOLUTRANS kiállÃtáson átadjuk a zsinórban ötvenedik trófeát egy európai, de még az is lehet, hogy történetünkben elÅ‘ször Európán kÃvüli teherautó-gyártónak. Az 1977-ben indult történet végigkÃséri a teherautó-gyártás fejlÅ‘dését, honnan indultunk és hol tartunk ma. A kezdetben csak 6 tagot számláló zsűri elsÅ‘ választása a Seddon Atkinson volt, amely márkanév idÅ‘közben elhalványodott. Már csak a teherautók iránt rajongók tudják, hogy a legendás jármű a Pegaso, majd az IVECO örökségét gyarapÃtja. A zsűri folyamatosan bÅ‘vült, mára 25 európai ország vezetÅ‘, haszongépjárművekre szakosodott újságÃróinak szövetsége. Számomra meghatározó esemény volt, amikor 2001-ben én is csatlakoztam az akkor már kiemelkedÅ‘ presztÃzzsel rendelkezÅ‘, európai tagokból álló zsűrihez. Ennek éppen 25 éve! Azaz az idei trófea átadás, ill. a következÅ‘ évben aktuális ITOY 50 ünnepségsorozat egyfajta személyes évforduló is. Â
Az itt látható filmben szereplÅ‘ járműveket már mind vezethettem és felemelÅ‘ érzés a folyamatok elsÅ‘ kézbÅ‘l való megfigyelése. A töretlen fejlÅ‘dés állomásai jól mutatják a gyártók önkéntes vállalásait, a folyamatos fejlesztés eredményeit. Az uniós jogi környezet is jelentÅ‘s hatással volt arra, hogy mára gazdaságosan üzemeltethetÅ‘, környezetbarát, biztonságos, a nehéz sofÅ‘r munkát jelentÅ‘sen megkönnyÃtÅ‘ kamionok róják a kilométereket útjainkon. Az utóbbi években megjelentek az elektromos hajtások, melyek a nehéz teherautó kategóriát sem kerülhették el. Az utóbbi két évben már tisztán elektromos járművekre esett a választásunk. A nagy kérdés, hogy visszacsempészhetÅ‘k-e még a hagyományos dÃzeles megoldások a világ élvonalába, melyek ma már szinte ugyanúgy csak vizet pöfögnek, mint elektromos változatai. S itt van a hidrogén, ellentmondásaival, elÅ‘nyeivel, de kétségtelen elÅ‘re törésével. S akkor talán mindegy is, hogy a hidrogénbÅ‘l hogyan lesz üzemanyag, azt belsőégésű motorokban égetjük el, vagy az Ãgéretes, rohamosan fejlÅ‘dÅ‘ üzemanyagcellás egységben alakul át elektromos energiává. Már több alkalommal is érdemes volt a megoldás innovációs dÃjunkra, de még  az idei szavazólapon sem volt ilyen jármű, de az alább látható fényképes lista Ãgy is érdekes.
Sokan gondoljuk még úgy a zsűriben, hogy a következÅ‘ 10 év azért még jellemzÅ‘en a belsőégésű motoroktól lesz "hangos", s nagyon nem mindegy, hogy ezek hogyan alkalmazkodnak az új kihÃvásokhoz. Nem véletlenül találtuk érdemesnek két gyártó ilyen irányú fejlesztését is.(MAN, SCANIA) ElÅ‘ször jelent meg szavazólapunkon egy kÃnai gyártó akkumulátoros mixere, a SANY. Ennek talán nem is az a jelentÅ‘sége, hogy lám-lám, egy szűk piaci résben is van keresnivalója a környezetbarát megoldásnak, hanem az, hogy simán bekövetkezhet az, amit a személygépkocsik, újabban a kishaszonjárművek piacán látunk, jönnek a KÃnaiak…! Mégpedig versenyképes járművekkel, kedvezÅ‘ árakkal. Ez még akár gyorsÃthatja is a vágyott elekrifikációs törekvéseket.Â



















