top of page
montázs.jpg

A jövő kamionja

 

Tavaly bemutatott tanulmányjárművével két fontos tekintetben is a lehetséges jövőt vetíti előre a Freightliner. Az Észak-Amerikában már közúti teszteket teljesítő eCascadia csőrös cirkáló ugyanis tisztán elektromos hajtású és 4-es szintű önvezetésre képes. Így két legyet üthet egy csapásra. A helyi károsanyag-kibocsátás és a sofőrhiány problémájára is hathatós választ adhat, ha a tervek szerint 2027-ben sorozatgyártásba kerül. Sőt, mindemellett még a közlekedésbiztonságot is javíthatja.

A Freightliner az iparágban először kezdte meg egy egyszerre akkumulátoros elektromos hajtású és 4-es szintű önvezetésre képes nyerges vontató tesztelését. 
A Freightliner az iparágban először kezdte meg egy egyszerre akkumulátoros elektromos hajtású és 4-es szintű önvezetésre képes nyerges vontató tesztelését. 

Hosszú évek következetes fejlesztésének eredménye a tavaly utakra került Freightliner eCascadia tanulmányvontató. A Daimler Truck North America 2019-ben jelentős részesedést szerzett az önvezető technológiák fejlesztése terén élenjáró Torc Robotics vállalatban, 2021-ben már megkezdték a 4-es szintű önvezetés közúti tesztelését és egy évvel később flottás ügyfeleket is bevontak ebbe a munkába. Tavaly pedig mindezt kiegészítették az akkumulátoros elektromos hajtással. Hiszen az Egyesült Államokban 2024-ben már több mint 55 flottában üzemeltek sorozatban gyártott eCascadia modellek, amelyek addig már több mint tízmillió kilométert futottak elektromosan. Jól mutatja az ebben rejlő potenciált, hogy az Egyesült Államokban évente 100 milliárd kilométert futnak tehergépkocsik rövid, illetve közepes távolságokon, és ezek 11 milliárd tonna árut szállítanak állandó útvonalakon.

A Freightliner és a Torc moduláris platformú önvezető rendszere bármilyen hajtásmóddal társítható, beleértve a nemrég térhódításba kezdett akkumulátoros elektromos hajtást is.
A Freightliner és a Torc moduláris platformú önvezető rendszere bármilyen hajtásmóddal társítható, beleértve a nemrég térhódításba kezdett akkumulátoros elektromos hajtást is.

A tanulmányjármű a sorozatgyártású akkumulátoros elektromos eCascadia modellen alapul, amelyet felszereltek a Torc Robotics 4-es szintű önvezető rendszerével, beleértve a legkorszerűbb lidaros, radaros és kamerás érzékelőket, illetve vezérlőszoftvert. Habár ez a jármű még csak egy fejlesztési projekt része, olyan moduláris platformot alkalmaz, amely alapján később a legkülönfélébb alkalmazási területekre, illetve ügyféligényekre is megfelelő sorozatgyártású megoldást kínálhat a Daimler Truck, akár Európában is. Ráadásul a hajtási módtól függetlenül, tehát ez az önvezető rendszer később akár hidrogénnel működő üzemanyagcellás modellekre is átültethető lesz.

A két ülés között helyezték el az önvezető rendszer új fejlesztésű léghűtéssel ellátott, nagy teljesítményű számítógépes vezérlőközpontját.
A két ülés között helyezték el az önvezető rendszer új fejlesztésű léghűtéssel ellátott, nagy teljesítményű számítógépes vezérlőközpontját.

 A 2022 óta sorozatgyártásban készülő eCascadia 90 perc alatt feltölthető 80 százalékosra, különféle méretű akkumulátorcsomagjai pedig 250, 350, illetve 370 kilométer hatótávolságot biztosítanak. A jármű mozgatásáról a nagy teljesítményű, hatékony és megbízható Detroit ePowertrain elektromos hajtáslánc gondoskodik. Alapfelszerelése a Detroit Assurance biztonsági csomag, amelynek korszerű vezetéstámogató rendszerei között a gyalogosokat és kerékpárosokat is érzékelő Active Brake Assist 5 automatikus vészfékrendszer is megtalálható. A Torc Robotics eddig dízelüzemű Cascadia vontatókon tesztelt önvezető rendszerét pedig úgy csomagolták össze, hogy az eCascadia kisebb méretű rövidfülkéjével is kompatibilis legyen. A rendszer lelkét alkotó nagy teljesítményű számítógépes vezérlőközpont számára egy új léghűtéses rendszert fejlesztettek ki, amelyet a két ülés között helyeztek el. A lidarokat, radarokat és kamerákat hordozó tetőkonzol kialakításánál még azt is figyelembe vették, hogy a lehető legkedvezőbb aerodinamikát eredményezze és nagyobb védelmet nyújtson a sérülések, illetve elkoszolódás ellen. A rendszer hatékony és megbízható működését további négy 12 voltos akkumulátor szolgálja.

Eredményesen halad a Torc önvezető rendszerének tesztelése, amely zárt pályán nagy sebességnél teljesen járművezető nélkül, közúti forgalomban pedig biztonsági kezelőszemélyzettel már számos helyzetben sikeresen teljesített.
Eredményesen halad a Torc önvezető rendszerének tesztelése, amely zárt pályán nagy sebességnél teljesen járművezető nélkül, közúti forgalomban pedig biztonsági kezelőszemélyzettel már számos helyzetben sikeresen teljesített.

A tanulmányjárművet jelenleg nagy logisztikai központok közötti járatokon, autópályákon tesztelik. Ezeken a telephelyeken a töltési infrastruktúra is viszonylag könnyen kiépíthető az elektromos tehergépkocsik számára úgy, hogy a feltöltést a rakodás ideje alatt elvégezhessék. Sőt, nemrég a zártpályás teszteken többsávos forgalomban 105 kilométer/óra sebességnél a fülkében járművezető nélkül is sikeresen vizsgázott a Torc önvezető megoldása. Közúti forgalomban természetesen mindig egy gépkocsivezető és egy kezelő is ül a fülkében, hogy szükség esetén bármikor átvehessék az irányítást. Ezek a tesztek pedig azt igazolják, hogy a Torc rendszere autópályán, szilárd burkolatú egyéb utakon és lámpás kereszteződésekben is biztonságosan közlekedik, valamint a rakodórámpákra is önállóan ránavigálja a szerelvényt. A Freightliner tehát mindent elkövet és jó úton halad ahhoz, hogy 2027-től sorozatgyártásban kínálhassa a 4-es szintű önvezetést teherautóihoz az Egyesült Államokban, természetesen az elektromos modelleket is beleértve.

Kapcsolat

Telefon: +36 1 2217399

E-mail: etruckandbus@gmail.com

alapzsuripng.png

Felíratkozás

Iratkozzon fel, hogy azonnal megkaphassa az e Truck & Bus oldalon megjelent híreket, frissítéseket.

Köszönöm a feliratkozást!

© H-2024 etruckandbus.hu

  • LinkedIn
  • Facebook
bottom of page