top of page

A DAF Trucks még ebben az évben megkezdi a teljesen elektromos DAF XD és XF Electric sorozatgyártását. Ezzel jogosulttá vált arra, hogy felkerüljön az ITOY 2026-os szavazólapjára, s ezzel  a trófea egyik potenciális esélyese legyen. A nullszéria tucatnyi példánya várta az International Truck of the Year újságíró szervezet tagjait október végén Amszterdamban, hogy kipróbáljuk, milyenek is a DAF  új generációs elektromos teherautói.   Az új, fejlett hajtásláncok és a járművek precízen kidolgozott aerodinamikus kialakításai már az első pillantásra is bizalomkeltőek. Az is ígéretes, hogy a full akkus példányok  egyetlen akkumulátor-feltöltéssel akár  több mint 500 kilométert is meg tudnak tenni. A biztonság és a kényelem terén is meggyőző a kínálat. Mindezt első kézből meg is tapasztalhattuk, amikor egy kis kerülővel, több száz kilométer megtétele után megérkeztünk Eindhovenbe, a DAF szülőföldjére. S útközben is láttunk érdekes dolgokat, úgy tűnik, hogy Hollandiában komolyan veszik a 2035-ös határidőt, s nem csak járművekkel állnak jól, de infrastruktúra és fizetőképes kereslet is lesz majd az elektromos átállás rögös útján. A jelen valósága is szembejött, amikor a Shell bázisán azért azt kellett megtudnunk, hogy egyelőre inkább költség, mint nyereség a nagysebességű töltési hálózat kiépítése.


2018-ban a DAF Trucks volt az egyik első teherautógyártó Európában, amely teljesen elektromos teherautót hozott forgalomba. Azóta több tucat CF Electric vontató és alvázas teherautó, valamint LF Electric  teherautó került forgalomba. A közlekedési vállalatoknál, nulla helyi kibocsátású alkalmazásokban Európa-szerte tesztelték az újdonságt.  A teherautókat szupermarketek ellátására, konténerek szállítására és hulladékgyűjtésre használják, jellemzően  városi területeken. Most már elegendő tapasztalat áll rendelkezésre és az akkumulátor technológia is elérte azt a szintet, amikor már a teljes közúti szállítási spektrumban piacra lehet lépni a tisztán akkumulátoros fuvareszközökkel. A DAF egyelőre csak megfigyelési státuszban tartja az üzemanyagcellás megoldásokat, s minden energiát az XD és XF Electric akkus fejlesztésére koncentrálta. Az eredmény lehengerlő, tényleg nincs olyan fuvarfeladat, amire ne lenne ötletük. S várat még magára az LF utódja, aminek „B” szegmens lesz a neve, valamikor jövőre…


A műszaki háttér már jól ismert, csak  a lényegesebb  tételek:

·       Ultramodern PACCAR EX-D1 és PACCAR EX-D2 hajtásegységek,

·       170 kW (230 LE) és 350 kW (480 LE) közötti teljesítmény,

·       Háromfokozatú sebességváltó bolygóműves hajtóművel: kis súly, nagy hatékonyság, kényelmes és rendkívül gyors váltás,

·       Lenyűgözően alacsony energiafogyasztás,

·       Személyre szabott moduláris akkumulátorcsomagok,

·       Két-öt csomagból álló konfigurációk: 210-től 525 kWh-ig,

·       Hatótávolság 200-tól több mint 500 kilométerig,

·       Intelligens akkumulátorkezelő rendszer,

·       Kobalt- és nikkelmentes LFP akkumulátorok,

·       Hosszú élettartam, nyolc év garancia,

·       100%-ig újratölthető az élettartam romlása nélkül,

·       Kiváló biztonság,

·       Alkalmas váltakozó áramú töltésre és egyenáramú gyorstöltésre,

·       Az XD és XF Electric alváz első osztályú karosszériaépítő-barát,

·       650 V-os e-PTO opcionálisan elérhető,

·       Különböző tengelykonfigurációk és fülkeváltozatok

·       Elektromos modellek a 4×2 vontatótól a fülkés alvázakig, nagy teherbírású  6×2 – es teherautókig,

·       Teljes tömeg 50 tonnáig

·       Nappali fülke és tágas hálófülke kialakítás,

·       Alacsony fülkehelyzet, nagy szélvédővel és alacsony ablakvonalakkal a biztonságos közvetlen kilátás érdekében,

·       DAF Digital Vision System és DAF Corner View a holtterek eltüntetéséért,

·       Könnyű kezelhetőség és király  vezetési kényelem,

·       Egypedálos vezetés,

Az új generációs DAF XD Electric és XF Electric modellekkel a DAF új szintre emeli a teljesen elektromos közlekedést. Mindkét innovatív járműsorozat a többszörösen díjnyertes XD és XF sorozaton alapul. Ugyanazt a páratlan minőséget, hatékonyságot és biztonságot kínálják, páratlan vezetési kényelemmel kombinálva. Mely utóbbit csak megerősíteni tudom, azaz az esőben, a viharos szélben és a helyenként tündöklő napsütésben ugyanaz a nyugalom járta át  a testem, jó helyen vagyok, a DAF angyalok vigyáznak rám. Még akkor is, amikor – szokás szerint – eltévedtünk lengyel barátommal, s egy pici folyóparti település vízbe vezető zsákutcájába sikerült navigálni magunkat egy nyerges szerelvénnyel. Még jó hogy nem csaptunk nagy zajt a csendes villanymotorokkal… Mert egyébként magunk voltunk, úgy működtünk, mint két, fuvarfeladatot végrehajtó sofőr. Köszönjük a bizalmat!


e van wijk - a szállító


Először azt hittem, hogy az „e” betű  a „van wijk” vállalat elektromos szállítási divíziójára utal, de nem! Az Ewout van Wijk, az alapító  nevének öröksége és történetesen az unokát is ugyanígy hívják, aki a jelenlegi vezetője a vállalkozásnak. Ő fogadott bennünket, s azért kerültek a képbe, mert a vállalkozás a DAF hűséges partnere és újabban az elektromos teherautózás egyik úttörője. Európa útjain feltűnő látványosság az 550 darabos flotta kék ponyvás  járgánya, s újabban az „e” betű előtt van egy „konnektor” ikon, ami már ténylegesen az elektromos hajtásra vonatkozik. 2023 óta 10-re hízott az elektromos flotta és annyira elégedettek, hogy formálódik egy jövőkép,  ezentúl már csak  elektromos hajtású teherautókkal fiatalítják, bővítik a jármű állományt. Ehhez a telephelyen már megépültek az első töltő bázisok, s azt is tudják, hogy a villanykamionok számának majdani  növekedésével hogyan tart lépést a töltőpontok bővülése.

Shell – Mintabázis Eindhovenben

STD EINDHOVEN ACHT

Különleges helyen fejeztük be a kétnapos tesztvezetést. A Shell-nél is még különlegesnek számít ez a bázis, ahol a hagyományos üzemanyagok mellett az összes alternatív meghajtásokhoz kínálnak töltési lehetőséget. Az elektromos teherautókhoz pl. olyan mennyiségben, hogy egyelőre a töltőhelyek egy részét addig parkoló helyként üzemeltetik, amíg majd eljut a fejlődés arra a fokra, hogy már mindre szükség lesz. Az éles konkurencia versenyben pl. olyan lehetőséget is kínálnak majd, hogy a távoli bejelentkezést követően a bázisra befutó jármű azonnal töltőfejre állhat, s a töltési idő alatt a sofőrt „kényeztetik” finom ételekkel, tisztálkodási lehetőséggel.

ree

montázs.jpg

Kapcsolat

Telefon: +36 1 2217399

E-mail: etruckandbus@gmail.com

alapzsuripng.png

Felíratkozás

Iratkozzon fel, hogy azonnal megkaphassa az e Truck & Bus oldalon megjelent híreket, frissítéseket.

Köszönöm a feliratkozást!

© H-2024 etruckandbus.hu

  • LinkedIn
  • Facebook
bottom of page