A DAF Trucks még ebben az évben megkezdi a teljesen elektromos DAF XD és XF Electric sorozatgyártását. Ezzel jogosulttá vált arra, hogy felkerüljön az ITOY 2026-os szavazólapjára, s ezzel a trófea egyik potenciális esélyese legyen. A nullszéria tucatnyi példánya várta az International Truck of the Year újságíró szervezet tagjait október végén Amszterdamban, hogy kipróbáljuk, milyenek is a DAF új generációs elektromos teherautói. Az új, fejlett hajtásláncok és a járművek precízen kidolgozott aerodinamikus kialakításai már az első pillantásra is bizalomkeltőek. Az is ígéretes, hogy a full akkus példányok egyetlen akkumulátor-feltöltéssel akár több mint 500 kilométert is meg tudnak tenni. A biztonság és a kényelem terén is meggyőző a kínálat. Mindezt első kézből meg is tapasztalhattuk, amikor egy kis kerülővel, több száz kilométer megtétele után megérkeztünk Eindhovenbe, a DAF szülőföldjére. S útközben is láttunk érdekes dolgokat, úgy tűnik, hogy Hollandiában komolyan veszik a 2035-ös határidőt, s nem csak járművekkel állnak jól, de infrastruktúra és fizetőképes kereslet is lesz majd az elektromos átállás rögös útján. A jelen valósága is szembejött, amikor a Shell bázisán azért azt kellett megtudnunk, hogy egyelőre inkább költség, mint nyereség a nagysebességű töltési hálózat kiépítése.
2018-ban a DAF Trucks volt az egyik első teherautógyártó Európában, amely teljesen elektromos teherautót hozott forgalomba. Azóta több tucat CF Electric vontató és alvázas teherautó, valamint LF Electric teherautó került forgalomba. A közlekedési vállalatoknál, nulla helyi kibocsátású alkalmazásokban Európa-szerte tesztelték az újdonságt. A teherautókat szupermarketek ellátására, konténerek szállítására és hulladékgyűjtésre használják, jellemzően városi területeken. Most már elegendő tapasztalat áll rendelkezésre és az akkumulátor technológia is elérte azt a szintet, amikor már a teljes közúti szállítási spektrumban piacra lehet lépni a tisztán akkumulátoros fuvareszközökkel. A DAF egyelőre csak megfigyelési státuszban tartja az üzemanyagcellás megoldásokat, s minden energiát az XD és XF Electric akkus fejlesztésére koncentrálta. Az eredmény lehengerlő, tényleg nincs olyan fuvarfeladat, amire ne lenne ötletük. S várat még magára az LF utódja, aminek „B” szegmens lesz a neve, valamikor jövőre…
A műszaki háttér már jól ismert, csak a lényegesebb tételek:
· Ultramodern PACCAR EX-D1 és PACCAR EX-D2 hajtásegységek,
· 170 kW (230 LE) és 350 kW (480 LE) közötti teljesítmény,
· Háromfokozatú sebességváltó bolygóműves hajtóművel: kis súly, nagy hatékonyság, kényelmes és rendkívül gyors váltás,
· Lenyűgözően alacsony energiafogyasztás,
· Személyre szabott moduláris akkumulátorcsomagok,
· Két-öt csomagból álló konfigurációk: 210-től 525 kWh-ig,
· Hatótávolság 200-tól több mint 500 kilométerig,
· Intelligens akkumulátorkezelő rendszer,
· Kobalt- és nikkelmentes LFP akkumulátorok,
· Hosszú élettartam, nyolc év garancia,
· 100%-ig újratölthető az élettartam romlása nélkül,
· Kiváló biztonság,
· Alkalmas váltakozó áramú töltésre és egyenáramú gyorstöltésre,
· Az XD és XF Electric alváz első osztályú karosszériaépítő-barát,
· 650 V-os e-PTO opcionálisan elérhető,
· Különböző tengelykonfigurációk és fülkeváltozatok
· Elektromos modellek a 4×2 vontatótól a fülkés alvázakig, nagy teherbírású 6×2 – es teherautókig,
· Teljes tömeg 50 tonnáig
· Nappali fülke és tágas hálófülke kialakítás,
· Alacsony fülkehelyzet, nagy szélvédővel és alacsony ablakvonalakkal a biztonságos közvetlen kilátás érdekében,
· DAF Digital Vision System és DAF Corner View a holtterek eltüntetéséért,
· Könnyű kezelhetőség és király vezetési kényelem,
· Egypedálos vezetés,
Az új generációs DAF XD Electric és XF Electric modellekkel a DAF új szintre emeli a teljesen elektromos közlekedést. Mindkét innovatív járműsorozat a többszörösen díjnyertes XD és XF sorozaton alapul. Ugyanazt a páratlan minőséget, hatékonyságot és biztonságot kínálják, páratlan vezetési kényelemmel kombinálva. Mely utóbbit csak megerősíteni tudom, azaz az esőben, a viharos szélben és a helyenként tündöklő napsütésben ugyanaz a nyugalom járta át a testem, jó helyen vagyok, a DAF angyalok vigyáznak rám. Még akkor is, amikor – szokás szerint – eltévedtünk lengyel barátommal, s egy pici folyóparti település vízbe vezető zsákutcájába sikerült navigálni magunkat egy nyerges szerelvénnyel. Még jó hogy nem csaptunk nagy zajt a csendes villanymotorokkal… Mert egyébként magunk voltunk, úgy működtünk, mint két, fuvarfeladatot végrehajtó sofőr. Köszönjük a bizalmat!
e van wijk - a szállító
Először azt hittem, hogy az „e” betű a „van wijk” vállalat elektromos szállítási divíziójára utal, de nem! Az Ewout van Wijk, az alapító nevének öröksége és történetesen az unokát is ugyanígy hívják, aki a jelenlegi vezetője a vállalkozásnak. Ő fogadott bennünket, s azért kerültek a képbe, mert a vállalkozás a DAF hűséges partnere és újabban az elektromos teherautózás egyik úttörője. Európa útjain feltűnő látványosság az 550 darabos flotta kék ponyvás járgánya, s újabban az „e” betű előtt van egy „konnektor” ikon, ami már ténylegesen az elektromos hajtásra vonatkozik. 2023 óta 10-re hízott az elektromos flotta és annyira elégedettek, hogy formálódik egy jövőkép, ezentúl már csak elektromos hajtású teherautókkal fiatalítják, bővítik a jármű állományt. Ehhez a telephelyen már megépültek az első töltő bázisok, s azt is tudják, hogy a villanykamionok számának majdani növekedésével hogyan tart lépést a töltőpontok bővülése.
Shell – Mintabázis Eindhovenben
STD EINDHOVEN ACHT
Különleges helyen fejeztük be a kétnapos tesztvezetést. A Shell-nél is még különlegesnek számít ez a bázis, ahol a hagyományos üzemanyagok mellett az összes alternatív meghajtásokhoz kínálnak töltési lehetőséget. Az elektromos teherautókhoz pl. olyan mennyiségben, hogy egyelőre a töltőhelyek egy részét addig parkoló helyként üzemeltetik, amíg majd eljut a fejlődés arra a fokra, hogy már mindre szükség lesz. Az éles konkurencia versenyben pl. olyan lehetőséget is kínálnak majd, hogy a távoli bejelentkezést követően a bázisra befutó jármű azonnal töltőfejre állhat, s a töltési idő alatt a sofőrt „kényeztetik” finom ételekkel, tisztálkodási lehetőséggel.


































