top of page

eINTOURO – a határok feszegetése


Az elektromobilitás forradalma a városhatárokon túli utakra is megérkezett, a helyközi-, városközi közlekedésben is egyre nagyobb teret nyer. Az akkutechnológia rohamos fejlődése fűti a folyamatot, az igények megjelentek, és az uniós kihívásoknak is meg kell felelni. A Daimler Truck autóbusz ágazata Berlinbe hívta a nemzetközi sajtót, hogy bemutassa legújabb járműfejlesztéseit, akkumulátoros megoldásait és az elektromos buszflották számára nyújtott szolgáltatásait. A rendezvény attrakciója a gyártásközeli prototípus, az új Mercedes Benz eINTOURO bemutatkozása volt. A sorozatgyártású változat világpremierjét a Busworld Europe 2025 kiállításra tervezik, viszont a konszern török és francia gyáraiban egyaránt készülő modell már a jövő év közepétől gyártásba kerül, az év elejétől már rendelhető lesz, az első kiszállítások pedig 2026-ban várhatók.

A Daimler Buses egy egész sor innovációval segíti az autóbuszok elektromos hajtás felé történő átalakulását. Olyan gyártóról beszélünk, amely az elsők között ismerte fel ennek lehetőségét, szükségszerűségét és évtizedes tapasztalattal a hátuk mögött járják útjukat. A 2022-ben Mannheimben megrendezett első eMobilitási Napokon a vállalat már bemutatta a városi buszok, távolsági buszok és turistabuszok villamosítására vonatkozó stratégiáját és menetrendjét. Azóta is következetesen dolgoznak ennek megvalósításán - mind a járművek, mind a kiszolgálások és a digitális szolgáltatások tekintetében.

Az eMobility Days 2024 rendezvény a legújabb fejlesztések, termékek és szolgáltatások egész sorát mutatta be és áttekintést adott a jövőbeli technológiákról. Az új Mercedes Benz eINTOURO volt a legnagyobb szenzáció. A városközi, bizonyos kompromisszumokkal akár „távolsági” autóbusz teljes töltöttséggel akár 500 kilométert is képes elektromos meghajtással megtenni. Ez áll most a beszámoló középpontjában, de láttunk-hallottunk híreket más újdonságokról is. A kompakt "mini" eCitaro K otthonosan mozog a kanyargós belvárosi útvonalakon. A Mercedes Benz eCitaro üzemanyagcellás változata mostantól tisztán hidrogénnel is működik. Az új akkumulátor-generáció hosszú élettartamot ígér. Szép új világ realitásai sejlenek fel, aminek csak örülhetünk, mi, mint utasok és a busz útvonalán lakók egyaránt.


Az új Mercedes Benz eINTOURO

A teljesen elektromos Mercedes Benz eINTOURO távolsági autóbusz sorozatgyártás közeli prototípusa a már ismert dízelüzemű INTOURO buszon alapul. A Daimler Buses először képes elektromos mobilitási lehetőséget kínálni a helyközi járatok, iskolabuszok, transzferbuszok és kirándulójáratok járművei között. Első pillantásra zavarba ejtően a régi INTOURO körvonalai sejlenek fel, amikor a jármű begördül a terembe. Feltűnő, hogy szinte hangtalan a mozgás! A változást tehát a megszokott külső alatt bújik meg. Nem meglepően a Daimler Truck anyavállalat és az International Truck of the Year 2025 díjnyertes Mercedes-Benz eActros 600 teherautó áll a fejlesztés hátterében. Az itt alkalmazott elektromos hajtástechnológia és lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorok kelnek életre. A sorozatgyártáshoz közeli prototípus 6 990 mm tengelytávú, 13 090 mm- hosszú és a dízeles alaptípushoz képest ugyanúgy 3365 mm magas maradt. Az elektromos hajtásrendszer első körben a 13 méteres, és a majd 82 centiméterrel rövidebb változatban lesz elérhető 50 és legfeljebb 63 üléses kivitelben.

A piros szépségben két, egyenként 207 kWh-ás akkumodul került, összesen 414 kWh kapacitással. Közülük az egyik közvetlenül a mellső tengely mögött a csomagtérben keresztben – ahogyan az az eActrosban is van -, a másik pedig az egykori motortérben, a bal oldalon kapott helyet. A beépített kapacitás több mint 95%-a ki is használható! A lítium-vasfoszfát (LFP) akkumulátorok alkalmazását a gyártó a hosszabb, akár 15 éves élettartammal, a nagy hatótávval és az előnyösebb piaci elérhetőséggel indokolja. A legfontosabb és a bejelentés szerint kifejezetten előremutató 500 kilométeres, vagy még ezt is meghaladó hatótávolság jól hangzik. Ezt javíthatja, de durván ronthatja is a vezető, és nem mindegy a domborzat, és az is kedvező, ha jó az idő. Az energiatárolók 300 kW maximális töltési teljesítménnyel tölthetők. A töltőajzatokból kocsinként kettő beépítése lehetséges, négy különböző pozícióba kerülhetnek, a homlok-, illetve a hátfalra, valamint a mellső tengely mögé, jobb és bal oldalra egyaránt. A meghajtást a ZF CeTrax 332 nevű központi villanymotoros egység biztosítja. A 320 kW folyamatos teljesítményű és 4500 Nm maximális nyomatékú, háromfázisú aszinkron villanymotor háromfokozatú, integrált automata sebességváltóval rendelkezik. A modell biztonsági és asszisztens rendszerei megfelelnek az EU aktuális GSR követelményeinek. Az Active Brake Assist 6, a Preventive Brake Assist 2, a Sideguard Assist 2, a Frontguard Assist és a Traffic Sign Assist az eINTOURO-ban alapfelszereltség. És szériatartozék még a tolatókamera, az éberségfigyelő asszisztens (Attention Assist, AtAs), az intelligens sebességkorlátozó-asszisztens, a gumiabroncsnyomás-ellenőrző rendszer (TPM) és az alkoholszonda. Kiemelték a prezentációban, hogy az új Mercedes-Benz eINTOURO lesz az első olyan autóbusz az európai piacon, amely lehetővé teszi, hogy a szoftverfrissítéseket mobilhálózaton keresztül továbbítsák és telepítsék a járműre. Vagyis nem kell beállni egy műhelybe, időveszteségeket elszenvedve. A frissítések az Omniplus On

digitális szolgáltatási portálon keresztül vezérelhetők.


bottom of page