Koreai márka neve került fel a 2026-os International Van of the Year trófeára. A Kia új PV5 modellje első alkalommal ért a csúcsra Európán kívüli gyártóként a szervezet életében és nyerte el a kishaszongépjármű-ipar legrangosabb díját. Hét jármű volt a szavazólapon, de a KIA szinte minden szempontból kiemelkedett a jeles társaságból és minden zsűritagnál az élen végzett. Azért is “történelmi” a siker, mert ez az első alkalom, amikor olyan tisztán elektromos járműre szavaztunk, melynek nincsenek hagyományos üzemanyaggal működő változatai, nincsenek hybrid rendszerek, nincs szó üzemanyagcelláról. A KIA egyértelművé tette, számukra az akkumulátoros járműveké a jövő. Ritka alkalom az, amikor egy gyártó tiszta lapról indulva terjesen új termékkel jelenik meg a piacon, nincsenek elődök, nincsenek kapaszkodók az összehasonlításra. Vagy mégis? A tisztán elektromos személygépkocsi gyártásban a KIA már globálisan bizonyított és a járművet ismerve nem csak a világszínvonalú akkumulátoros technológia köszön itt vissza, de a járművezető kiszolgálásában – vezetési komfort, biztonság -, és a merész dizájnban is felismerhetők azok az ismérvek, melyek rögtön ilyen magasra repítették PV5-öt.
És van egy személyes érintettségem is. Azért is különleges ez a díj számomra, mert sorozatban ez a 25. trófea, melynek odaítélésében én is közreműködtem. 2000-ben, még mint a CAMION magazin képviselője csatlakoztam a neves szakújságírókból álló társasághoz, Európa teljes kishaszonjármű piacát folyamatosan górcső alatt tartó szervezethez. Azaz 25 éve lehetek közvetlen tanúja, részese a kategória fejlődésének. A győzteseink szinte kivétel nélkül fantasztikus sikerpályát jártak, járnak be, ill. voltak előfutárai a korukat megelőző járműveknek, az innovációs törekvések megismertetésével, egy jobb világ víziójának bemutatásával.
A Kia PV5 egy teljesen elektromos, moduláris kisteherautó-koncepció, amely a dél-koreai gyártó új PBV (Platform Beyond Vehicle) modellsorozatának része, és egy speciális, E-GMP.S nevű elektromos járművekhez tervezett skateboard típusú platformra épül. Ennek nagy előnye a rakodótér magasságának minimalizálása, ami konkrétan jelenleg világbajnok alacsony fellépő magasságot jelent. Egyáltalán a rakodótér kialakítása, a sofőr kiszolgálás a haszongépjármű funkció optimalizálását tartotta szem előtt. És nem csak a teherszállítás, de ahogy az szokott lenni, a személyszállítási funkció is erős, s még a kerekes székkel élőkre is gondoltak az utastér kialakításakor. Ez az első széria, s hamarosan jön a nagyobb testvér, de a végső cél egy teljes sorozat bevezetése a mini megoldástól a kategória felső határainak feszegetéséig.
A Solutrans 2025 gálavacsorán, az EurExpo-n, Lyonban tartott díjátadó ünnepségen Jarlath Sweeney, az IVOTY elnöke gratulált a Kia első győzelméhez: „Gratulálunk a Kia-nak a 34. Nemzetközi Év Kisteherautója 2026 díj elnyeréséhez. A PV5 az első fecske egy sor új könnyű haszongépjármű-modell közül, amelyeket a koreai márka a következő években fog piacra dobni, így a Kia-ról még sokat fogunk hallani a közeljövőben. Mint tudjuk, a Kia autói már számos elismerést nyertek, most pedig a márka új kisteherautó divíziója is megérdemelten nyerte el a díjat. Érdekes, hogy a második helyet egy másik új ázsiai márka, a Farizon szerezte meg SV modelljével, üdvözöljük a Geely Group márkáját az európai piacon.”

Tehát a másik újonc, a kínai Farizon SV végzett a második helyen, míg a dobogó harmadik helyét a Ford E-Transit Courier szerezte meg. A Volkswagen Transporter és a legújabb Crafter, valamint a MAN TGE is a döntőbe jutott, akárcsak a Ford Transit Connect PHEV és a megújult, továbbfejlesztett Ford E-Transit.
Marc Hedrich, a Kia Europe elnöke, valamint Sangdae Kim, a Kia Corporation ügyvezető alelnöke és a PBV divízió vezetője is jelen volt a Solutrans gálán, és a színpadon vették át a trófeát Jarlath Sweeney-től.
Marc Hedrich, a Kia Europe elnöke és vezérigazgatója így nyilatkozott: „Bár a Kia PV5-ben mindig is hittünk a bevezetése óta, ez az elismerés mégis meghatott minket: Az év elején a PV5 Concept elnyerte a Red Dot Design elismerést. Alig néhány héttel ezelőtt Guinness-világrekordot állítottunk fel, bizonyítva a Kia PV5 valós világban való alkalmasságát és fejlett műszaki megoldásait. A rangos International Van of the Year trófea díj elnyerése igazi megtiszteltetés és erős támogatás a könnyű haszongépjármű-ipar legelismertebb újságíróitól – különösen, hogy az első járművek éppen most érkeznek Európába. Bár új szereplő vagyunk az LCV piacon, ez az elismerés megerősíti, hogy a Kia készen áll a korszerű műszaki megoldások, a formatervezés és a széles körű használhatóság megvalósítására, megerősítve ezzel vezető mobilitási megoldások szolgáltatóként elfoglalt pozíciónkat. Őszinte köszönetünket fejezzük ki az IVOTY zsűrijének az elismerésért, valamint a Kia összes alkalmazottjának az elkötelezett munkájukért.

Sangdae Kim, a Kia Corporation ügyvezető alelnöke és a PBV divízió vezetője hozzátette: „2022-ben egyértelmű céllal indítottuk el PBV divíziónkat: az LCV-piac újragondolása az innováció mentén, ami mindig is a Kia célja volt. A Kia PV5 megvalósítja ezt a víziót, és az első PBV modellünkkel elnyert International Van of the Year díj megerősíti, hogy jó irányba haladunk. A PV5 fejlesztése során aktívan figyelembe vettük a vásárlók véleményét, és minden részletet gondosan megterveztünk, hogy megfeleljen a valós üzleti igényeknek. Ez a díj fontos mérföldkő, de az ügyfeleknek nyújtott értékes szolgáltatások fejlesztése továbbra is folytatódik, miközben bővítjük a PBV modellpalettát.”


















