PV5 az első fecske
Amikor április elején Koreában jártunk, az IVOTY tagoknak szóló hivatalos meghívó a Seoul Mobility Show 2025-re szólt. Itt volt a PV5 hazai bemutatkozása, erről és más élményeinkről is részletesen beszámoltam. De részesei lehettünk olyan kalandoknak is, amiről eddig nem írhattunk, embargós határidőket kellett betartanunk, mely akadály végre elhárult. Jártunk például a gyárban, ahol ezek a járművek készülnek majd, ill. amikor e sorokat írom, már biztosan teljes kapacitással dübörögnek a gyártósorok. A legkülönlegesebb élmény az volt, amikor a gyári tesztpályán a prototípus járművek volánjai mögé ülhettünk, s az újságírok között biztosan mi voltunk azok, akik a világon először vezethettük ezeket a remek járműveket. Aztán április végén voltam még az NEC Birmingham-i mobilitás kiállításon is, ahol az európai bemutatkozás volt. Gyűlnek az információk, a műszaki részletek, s már az is biztos, hogy a jármű ősszel fizikai valójában is megérkezik a szalonokba. Szeptemberben európai tesztnapokat szerveznek Spanyolországban, ott már biztosan megízlelhetjük a PV5 igazi tulajdonságait. Nem kétséges, hogy a KIA PV5 rajta lesz az idei év International Van of the Year 2026 szavazólapján.
KIA PBV gyorstalpaló
2024 januárjában a KIA ambiciózus terveket jelentett be egy elektromos kishaszonjármű sorozat bevezetéséről. Ez a Las Vegas-i CES kiállítás keretein belül történt, ahol négy új járművet mutattak be. A sorozat PBV (Platform Beyond Vehicles) néven mutatkozott be, és egy kompakt, önvezető városi furgon (KIA PV1) koncepciójától indult és a nagy méretű testvéréig (KIA PV9) tart. A program a köztes PV5-tel indul, ami egy az európai méretekhez képest a kis és közepes furgonok átmeneti méret kategóriáját képviseli, dobozos és platós teherautóként és személyszállító változatban. A rugalmasság a kulcsszó. Az összes KIA PBV egy speciális elektromos „gördeszka” struktúrájú platformra épül, ami megkönnyíti a különböző karosszériatípusok kombinálását. Ez az úgynevezett Flexible Body System olyan, mint egy óriási kirakós játék, amely lehetővé teszi a KIA számára, hogy különböző igényeknek megfelelő többféle változatokat hozzon létre. A standard három alapmodell mellett a KIA olyan átalakított furgonokat is kínál, mint a Crew, a Drop Side, a Box Van, a Freezer Box és még egy Camper verziót is. És van egy szuper tiszteletre méltó elkötelezettség, a kerekesszékkel élők segítése (WAV). A PBV modellek építéséhez a KIA új gyártóüzemet épített az Autoland Hwaseong gigagyár területén, Dél-Korea fővárosától, Szöultól délnyugatra. Ez itt egy gyártó birodalom, négy különböző gyáregységgel, mindegyik két modellel, és ez lesz majd hamarosan az elektromos autógyártás fő bázisa. Ebben a gyárban voltunk, ahol azt kellett észrevenni – amennyi persze az adott kezdeti fázisban látható volt -, hogy alig van ember a gyártósorok mellett, robotokra támaszkodva, a moduláris egységekből Lego módon épülnek a járművek. Ez karakteres módon eltér a korábbi hozzáállástól, s kiemelt jelentőséget kapnak a megújuló energiaforrások, ami az elektromos autógyártásban különösen hangsúlyos, ezért is érdemelte ki az EVO címet az üzem. A PV5 lesz az első kishaszonjármű, amelyet a KIA megalakulása óta gyárt és az is mond valami, hogy a KIA Tasman pick-up van a másik gyártósoron – ami szintén lényegében kishaszonjármű -, azzal a végső céllal, hogy 2030-ig 250 000 furgont adjanak el évente, amelyek között már szerepel a PV7 és a legnagyobb KIA PV9 is. Az új gyártóüzemet kizárólag PBV-k (platform beyond vehicles) gyártására tervezték, és egyedi, rugalmas gyártási folyamatot alkalmaznak. A modellpalettában hamarosan szerepel egy nagyobb, a KIA PV7, valamint a csúcsragadozó, a KIA PV9 is. Minőségi ugrás is várható a 2027 és 2032 közötti időszakban, amikor is a járművek már 4. szintű autonóm képességekkel fognak rendelkezni. És a járműveket hamarosan AI-alapú mobilitási funkciók is jellemzik majd. A KIA PV5 mellett egy másik városi kisteherautó modell is tervben van, amely a KIA PV3 nevet kapja. A KIA PV7 2027-ben kerül forgalomba. Elsőkerék-meghajtású és négykerék-meghajtású változatokban lesz kapható. A KIA PV9 2029-ben kerül piacra, a PBV modellpaletta legnagyobb tagja 3,5–4,25 tonnás kisteherautó lesz. A PV1 és a PV3 további részletei még nem ismertek, mivel egyik modellnek sincs még tervezett értékesítési dátuma. A KIA ambiciózus új kishaszongépjármű sorozata 2032 után is tovább fog fejlődni, nincs konkrét ütemterv, de az összes új modell megjelenése attól függ, hogy a sorozat többi modelljét hogyan fogják majd.
A KIA PV5
A KIA PBV sorozat rendkívül futurisztikusnak tűnt, amikor a CES-en bemutatták és meglepő módon a koncepciótól a gyártásig nem sok változás történt. Még mindig nagyjából ugyanúgy néz ki, eltekintve attól, hogy a digitális képernyő szerű front kiképzés helyett átlagos motorháztetőt és hagyományos lökhárítót látunk. A KIA PV5 külső képei és valódi változata februárban kerültek nyilvánosságra, amikor már kiegészülve a személyszállító változattal néhány további modellt is láthattunk, köztük a fülkés alváz kialakítást is. Kiemelkedő adat a kategóriájában rekord alacsony, 419 mm-es rakodótér magasság. A KIA PV5 Cargo hossza 4500 mm, ami 195 mm-el növelhető - "hosszú" változat -, szélessége 1900 mm, magassága pedig 1900 mm, ill. 2200 mm. A tengelytáv fix 3000 mm minden kiépítésben és a legnagyobb méretével pedig már megközelíti a közepes méretű furgonok kategóriáját. Azaz akár a Custom-Transporter ikrek versenytársa is lehet.
A belső térben egy 7 hüvelykes műszerfal van a kormány mögött és egy 12,9 hüvelykes navigációs képernyő található középen. A KIA a furgon vásárlóinak számos lehetőséget kínál a hatótávolság tekintetében. Három akkumulátorcsomag közül lehet választani: 43,3 kWh, 51,5 kWh vagy 71,2 kWh, amelyek közül a legnagyobb 400 km hatótávolságot biztosít. A hajtást egy elsőkerék-meghajtású elektromos motor biztosítja, amely 120 kW teljesítményt és 250 Nm nyomatékot produkál. A furgon alapból 7 év vagy 150 000 mérföld garanciát kap, ugyanúgy, mint a KIA személygépkocsik.
KIA PV5 prototípus vezetési tapasztalatok
Már említettem a megtisztelő lehetőséget, amikor első újságírókként ülhettünk be a KIA PV5 Cargo prototípus volánja mögé. A jármű maga egy korai előszériás modell volt, amelyen több, a kész kisteherautót majd nem jellemző műanyag alkatrész is volt. Ezért nem is fogok véleményt mondani a jármű általános megjelenéséről vagy kiviteléről, de látogatásunk során több fejlettebb változatot is láthattunk, amelyek már a kész belső teret mutatták. És Birmingham-ben is megbizonyosodhattunk, hogy a megjelenés elbűvölő, az anyaghasználat lenyűgöző, a minőség pedig pontosan olyan, mint amit elvárhatunk egy olyan márkától, amely hajlandó hét év garanciát vállalni egy termékre. A tesztvezetésünk mondjuk úgy, hogy nem volt nagyon kimerítő… Azaz olyan gyakorlati élményt, tapasztalatot amelyhez szokva vagyunk, nem kaptunk. Képzeljenek el úgy öt futballpályát egymás után, ez volt a tesztpályánk teljes területe. Néhány fel-le menet, időközben oldalkitérések, kacskaringók, erős fékezést és a kijelölt területen teljes 360 fokos körmenetet hajtottunk végre, hogy teszteljük a fordulási sugarat. A meglepően kicsi, körülbelül tíz méteres fordulási kör és a kormánykerékre szereltkis fülekkel finoman szabályozható a rekuperáció. Így egészen az „i-Pedal” -os állítási lehetőséggel megvalósított valódi egypedálos hajtásig terjed az opciók sora, mely utóbbi mellett az üzemi fékek szinte feleslegessé válnak, pont úgy ahogyan a személygépkocsiknál az már jó ideje napi gyakorlat. A kormány mögötti képernyő első látásra kicsinek tűnhet, de miután az jól konfigurálható, a fontos infó „kinagyítható”. A vezetőülésből a kilátás pazar, köszönhetően a széles, jól pozícionált szélvédő kialakításnak, oldalirányban pedig az alacsony övmagasságnak. A biztonság terén a KIA semmit sem hagy a véletlenre, és a személygépkocsikból átviszi a vezetőasszisztenciát, a 2. szintű automatizált vezetés a magas színvonalú felszereltség része. Rövid volt a tesztvezetés, de informatív. Hosszú évek tesztelési tapasztalatára és hasonló (bár ennél sokkal hosszabb) tesztekre támaszkodva sikerült azért megértenem néhány kulcsfontosságú pontot a KIA PV5 vezetési tulajdonságairól. Ezek nagyon hasonlítottak az EV9 és EV6 járművekkel szerzett korábbi tapasztalataimra, még abból a szempontból is, hogy gyakorlatilag felső-közép kategóriás vezetési kényelem, környezet, funkcionalitás érzetét kaptam.
Friss hír a világ elektromos jármű piaciról, hogy 57%-os részarányt jelentettek az újautó eladásokban Kínában az év első három hónapjában. Lehet meglepődni, csodálkozni, engem inkább az gondolkodtat el, hogy vajon mennyi lehet a kínai márkák részesedése. Ezt követi a folyamatosan bővülő európai BEV értékesítés (22%), az USA még erős hátrányban (12%). Az adatsort értékelve helyesnek tűnik a KIA vezetőinek felismerése, érdemes Európa felé fordulni. Nem is rejtették véka alá tervüket, miszerint minden második PV5-öt Európában értékesítenek majd.
