
Az eActros 600 visszafele...
Most már hivatalos és hitelesített az eredmény! Az új világrekord egy nyerges szerelvénnyel hátramenetben, megszakítás nélkül megtett leghosszabb távolság 124,7 kilométer. Mostantól Marco Hellgrewe (50), a Német Fegyveres Erők tisztje a cím büszke birtokosa, akitől származott maga az ötlet is, a régi 89 kilométeres, az USA-ban regisztrált Guinness csúcs megdöntésére. Kezdetben azt gondoltam, mindössze egy szórakoztató kis "színes" sztori kerekedhet a sajtóanyagból. Aztán hamar beláttam, a történet messze túlmutat egy sofőr kalandon! Persze mindenek előtt egy fantasztikus emberi teljesítmény! A kitartás, a koncentráció, a vezetési képességek példamutató ötvözete. És kiválóra vizsgázott korunk egyik leginnovatívabb akkumulátoros vontatója, az ITOY 2025 trófeával is elismert eActros 600 is. Digitális visszapillantó tükrei, fejlett vezetéstámogató rendszerei nagy mértékben járultak hozzá a sikerhez. És nem csak a szakmának szól a hír, mert rávilágít a közúti fuvarozás fontosságára, a sofőr munka szépségeire és kihívásaira. Arra, hogy a korszerű, hatalmas járművek mellett biztonságban érezhetjük magukat védtelen gyalogosként, két vagy négy keréken az utakon.
A korábbi rekordot még egy dízeles vontatóval érték el 2020-ban az USA-ban, közúton. A mostani rekordot jelentő mutatványt a németországi Szász-Anhalt tartományban található Motorsport Arena Oschersleben versenypályán mutatták be. 6 óra 22 percig tartott a megállás nélküli hátrafelé körözés és kb. 20 km/h-s átlagsebesség jellemezte a mozgást. A 14 szűk kanyart rejtő, személygépkocsik számára kialakított aszfaltcsík biztosan nagyobb kihívást jelentett, mint a közúton elért amerikai változat. És időnként csapadék is zavarta a koncentrációt. Tolatni minden kamionos tud, mindennapos rutin, de Budapesttől Zamárdiig az más felkészültséget kíván! Biztosan minden olvasóban megmozgat a téma valamit, remélem néhány fiatalnak ez ad ösztönzést a szakma elsajátítására, a képességek fejlesztésére. De az is elég, ha csak rácsodálkozunk – mik vannak…! - vagy éppen elismerésünket fejezzük ki. Tudom lesznek olyanok is, akik legyintenek, fanyalognak, ezt ők is meg tudnák csinálni. Hát rajta, jöhet az újabb rekordkísérlet!
Lássuk mit mondott Marco Hellgrewe a sikeres megérkezés után:
„Hihetetlenül büszke vagyok arra, hogy a Mercedes-Benz Trucks-szal közösen visszahozhattuk a rekordot Németországba – különösen mivel ez volt a világon az első alkalom, hogy az eredményt egy teljesen elektromos hajtású járművel értük el. Ezzel erőteljes üzenetet küldtünk az alternatív hajtások jövőjére nézve. Meggyőződésem, hogy széles körű figyelmet fordítottunk a közlekedésbiztonság és a vezető imázsának témáira is, amelyek különösen fontosak számomra, mint a jellemzően fiatalabb tanuló kamionsofőrök oktatója, vizsgáztatója. A társadalom minden területéről sokan, köztük számos tapasztalt és tanuló kamionsofőr is beszéltek velem az előkészületek során, és nagyon pozitív visszajelzést adtak.
A nagyon hosszú, összesen 476 kanyarból álló út hatalmas erőfeszítést igényelt – már csak ezért is nagy segítség volt, hogy az eActros 600 és asszisztensrendszerei sokkal könnyebbé teszik a vezetést. Köszönet illeti a Mercedes-Benz Trucks kiváló támogatását, amely lehetővé tette az új rekord felállítását. Most már alig várom a nap következő nagy kihívását: az eActros 600-as tolatását közúton a Daimler Truck új halberstadti globális alkatrészközpontjába”
Mert Marco a 125 kilométeres tolatás után bevállalt még egy további 30 kilométeres hátramenetet a versenypályáról hazafele menet… De ezt már csak műsoron kívül, afféle levezetésként. A szigorú biztosítás mellett sokan tapsoltak neki az út mentén. Én is jelképesen beállok ebbe a sorba! Még csettintek is, szép munka volt!