
A 7. generáció, de nem "T7" ...
A VW Nutzfahrzeuge (VW Haszongépjárművek) nagyszabású rendezvényen mutatta be a Transporter és a Caravelle legújabb generációját Athén mellett, Lavrioban. Ez volt az első alkalom, hogy a volán mögött a gyakorlatban is ismerkedjünk a közeljövő minden bizonnyal meghatározó haszongépjárművével. És mennyire jó időzítés, ez éppen egybeesik a Bulli születésének 75. évfordulójával! Azaz egy háromnegyed évszázados történet újabb fejezete kezdődik. Több tucat kiállított jármű közül válogathattunk és ott voltak az ikonok is. Az elmúlt évi IAA kiállításon már láttuk, de az izgalmas időszak csak most kezdődik, hogyan sikerül az újságírókat, ügyfeleket a projekt mellé állítani. Friss hír, az első új Transporter és Caravelle járművek már úton is vannak a megrendeklőkhöz.
A legelején tisztázni kell, hogy a VW szakemberei a hivatalos kommunikációban konzekvensen kerülik a közbeszédben fel-felbukkanó T7 megjelölést. Azt hiszem én értem is, miért. Az első 6 generáció evolúciója egy német határokon belüli, kezdetben Wolfsburghoz, majd jellemzően Hannoverhez kötődő történet. Az új modell viszont egy a FORD-dal együttműködésben fejlesztett és Törökországban gyártott, a világ jelenleg egyik legkorszerűbb kishaszongépjárműve.
(A Volkswagen konszern soron kívül összehívott igazgatótanácsi ülésén, 2018-ban zöld utat adtak a menedzsereknek arra, hogy stratégiai együttműködési megállapodást dolgozzanak ki a Ford-dal. Megindultak a tárgyalások a wolfsburgi és a detroiti cég között arról, hogy a haszonjárművek terén megkezdjék a közös munkát. Cél a közös termékek által elérhető nagyobb darabszámokból eredő fajlagos gyártási költségek csökkentése, illetve a fejlesztőcsapatok munkájának egyesítésével gyorsabban reagálhatnak a partnerek a világszerte felmerülő kihívásokra. Azért a haszonjárművek terén kezdték a közös munkát, mert a világpiacot tekintve jól kiegészíti egymást a két cég kínálata. Felismerték azt is, hogy a haszonjárművek világát is elérő elektrifikáció magas költségeinek hatását tudja majd csökkenteni a sikeres együttműködés.)
És igen, megtörtént a "nagy ugrás", az új járműcsalád paraméterei bőven túlmutatnak az előd tulajdonságain és csak nagyon kevés részletben emlékeztetnek az előző generációira. A FORD emlegetése így a továbbiakban nem is érdekes, talán csak még annyit rögzítenék, hogy a Custom az International Van of the Year 2024-es díj büszke tulajdonosa. Azaz egyszer már megmérettetett és kiválónak találtatott!
Az új modell erejét és tartósságát kiemelő Lavrion impozáns ipari környezetben egy olyan Volkswagen újdonságot mutattak be, amelyet úgy terveztek, hogy minden modern szakmai igényt kielégítsen. Nagyobb raktérrel, megnövelt vontatási kapacitással és a profik igényeihez tervezett pilótafülkével az új Transporter minden eddiginél többet nyújt. Ugyanakkor a hajtásláncok kibővített választékával - beleértve a hatékony turbódízel motorokat, a plug-in hibrid opciókat és az elektromos változatokat - az új generáció teljes mértékben alkalmazkodik a fenntarthatóság és a hatékonyság felé haladó piac igényeihez.
Az új Transporter és Caravelle formatervezése igyekszik megőrizni elődeik ikonikus DNS-ét, a klasszikus letisztult formát, a modern technológiákkal és fejlett asszisztens-rendszerekkel kombinálva, biztosítva a kényelmet, a biztonságot és az abszolút funkcionalitást.
A bemutató új korszak nyitánya, megerősítve a Volkswagen haszonjárművek azon stratégiáját, hogy minden igényre a megfelelő Bullit kínálja. A Transporter 7. generációja nem csupán egy legendás modell evolúciója, hanem egy abszolút modern dizájn, amely megfelel a jelen és a jövő igényeinek, és készen áll arra, hogy folytassa sikeres pályafutását a világ minden szegletében.
Az új Transporter és Caravelle kiemelkedő rakodó kapacitást, vontatási opciót és a modern világ igényeihez tervezett pilótafülkét kínál.
A hajtásrendszerek innovatív választéka tökéletesen igazodik a kor követelményeihez, hiszen a hatékony elsőkerékhajtású és négykerékhajtású megoldásokhoz a turbodiesel motorok mellett mostantól plug-in hibrid és elektromos változatokkal bővül a kínálat. A Transporter 7. generációjának formatervezése megőrzi elődeinek ikonikus DNS-ét, letisztult és egyszerű esztétikájával tiszteleg a modell hat korábbi generációjának öröksége előtt.
Az új Transporter és Caravelle bevezetésével a Volkswagen Haszonjárművek divíziója a Multivan, a California és az ID Buzz mellett teljessé teszi a Bulli családot. Minden igényre megfelelő megoldást kínálva. Az új Caravelle, a Volkswagen 9 üléses prémiummodellje is megőrzi a Bulli DNS-ét, átültetve a modern korba azt a filozófiát, amely a Transportert világszerte mércévé tette.
A Bulli 7. generációja három fő pillérre épül: az új Transporterre, a Multivanra és az ID-re. A Transporter sorozat egyrészt sokoldalú kisárúszállító, a Caravelle változat prémium megoldásokat kínál a személyszállításhoz. A Multivan (még mindig Hannoverből) a kínálat sokoldalú modellje, amely nemrég pl. a legendás California márka megújult lakóautójaként mutatkozott be.
Ugyanakkor az elektromos ID. Buzz és annak professzionális változata, az ID. Buzz Cargo, az elektromobilitás úttörői, nulla CO₂-kibocsátással.
Ezzel a három különböző termékcsaláddal a Volkswagen jelenleg a haszongépjárművek, kisteherautók és lakóautók legátfogóbb és legváltozatosabb kínálatával rendelkezik kategóriájában.
A Transporter zárt furgonként, kétféle tengelytávval és kétféle tetőmagassággal kapható, személyszállításra két változat áll rendelkezésre: a Kombi, amely rugalmas üléselrendezést kínál, és a prémium Caravelle, amely ideális kisbuszként, nagy befogadóképességű taxiként vagy családi multimodális járműként.
A Bulli új generációjának egyik kiemelkedő jellemzője a kategóriájában egyedülálló pótkocsi vontatási lehetőség egy dupla kabinos platós furgonnal.
Ugyanakkor azok számára, akik a legmagasabb szintű terepjáró teljesítményt keresik, a Transporter-hez és a Caravelle-hez is elérhető a PanAmericana terepjáró változat.
A hajtásrendszerekkel szemben támasztott követelmények ma már összetettebbek és sokrétűbbek, mint valaha. A városi vállalkozások az alacsony fenntartási költségek előnyeit kihasználva az elektromos mobilitás felé fordulnak. A nagyvárosi területeken működő, hosszabb ingázási távolságokkal rendelkező vállalatok gyakran választják a plug-in hibrid rendszereket, míg a távolsági szállításra épülő vállalkozások számára továbbra is a hatékony turbódízel motorok az első választás.Az új járművek teljes mértékben megfelelnek ezeknek a kihívásoknak. A hét különböző hajtáslánc-változatból álló kínálat 81 kW-tól (110 LE) indul és 210 kW-ig (286 LE) terjed, első ízben kínálva három TDI motort, egy Plug-in hibrid hajtásláncot (eHybrid) és három elektromos hajtásláncot (e-Transporter és e-Caravelle). Emellett a TDI modellek közül kettő opcionálisan 4MOTION összkerékhajtással is rendelhető, amely bármilyen terepen optimális teljesítményt biztosít.
A normál tengelytávval és normál tetővel rendelkező zárt teherautó raktérfogata több mint 10%-kal nőtt az elődhöz képest, elérve az 5,8 m³-t. A hosszú tengelytávú és magas tetős változatban a tárolóhely már 9,0 m³.
A hosszú tengelytávú változatok rakfelülete három Euro-raklap befogadására alkalmas, míg a maximálisan megengedett hasznos terhelés 1,33 tonnára nőtt, +0,13 tonna az elődhöz képest. A maximális vontatási terhelhetőség is javult, mostantól 2,8 tonna (2,5 tonnáról), hajtáslánc és változat függvényében.
A vezető munkakörülményei jelentősen javultak, feklett ergonómiát és technológiai előrelépést kínálva. A teljesen újratervezett pilótafülke a kijelzők és kezelőszervek digitális világát tartós fizikai gombokkal ötvözik.
Emellett az új Transporter számos csatlakozási lehetőséggel rendelkezik, többek között USB-A, USB-C és 12 V-os csatlakozókkal, valamint a vezetőülésen 230 V-os aljzattal a munkaeszközök töltéséhez és működtetéséhez. A plug-in hibrid (2026-ban jelenik meg) és az elektromos modellekben opcionálisan két további 230V-os aljzat áll rendelkezésre a rakodótérben, összesen 2,3 kW teljesítménnyel, így bővítve a felhasználási lehetőségeket. Az asszisztens rendszerek fejlődése és a világítás új generációja tovább növelik a biztonságot és a kényelmet, így a Transporter 7. generációja minden idők legjobbja.
Az új Transporter és az új Caravelle alapkivitelben 5050 mm hosszú. Ez 146 mm-es növekedésnek felel meg a korábbi T6.1 változathoz képest. A tengelytáv 97 mm-rel, 3100 mm-re nőtt. Opcionálisan a Transporter és a Caravelle 400 mm-rel hosszabb tengelytávval is rendelhető (teljes hossz: 5.450 mm). A Transporter platós változata szériafelszereltségként hosszú tengelytávval készül. A 2032 mm-es külső szélesség minden modellnél 128 mm-rel nagyobb, mint elődjeinél (a tükör nélkül). A szériaváltozatokban a magasság 1 983 mm (normál tető). A mindössze 11,9 méteres fordulókörrel (normál tengelytáv) manőverezéskor a szűk kanyarokat is könnyedén veszi.
Az új vezetőfülke tulajdonságokat már a gyakorlatban is lérzékelem. Az új Transporter "kulcsmentes" indítása ma más szinte kötelező opció. A kormány mögött és jobbra is új digitális képernyő. Ez egy szabadon konfigurálható 12 colos műszeregység („Digital Cockpit”, 30 cm képátlóval) és a 13 colos érintőképernyő (33 cm képátlóval), utóbbi a multimédia és jármű információk kezelőfelülete. Alapfelszereltség a multifunkciós kormánykerék, az elektronikus rögzítőfék és az Auto-Hold funkció. Az automata sebességváltó egy bajuszkapcsoló, a kormányoszlop jobb oldalán. Egyetértek a tervezőkkel, itt van a legjobb helyen!
Nem rejthetem el érzéseimet, amikor arra gondolok az első körben, a tisztán elekromos piros szépség vezetése során, hogy ezt a járművet én már több mint 1 éve vezettem és akkor is jó volt, most is kifejezetten élvezem a tengerparti suhanást. Az üres raktér mellett, a 19 kWh/100 km energia fogyasztást inkább csak tájékoztató jelleggel írom le.
A dízel verzióba ülve fantasztikus észrevenni, hogy szintre semmi különbség a az elektromos változathoz képest, ugyanaz a logika, ugyanazok a műszerek, a kezelőszervek. És még a hangja is visszafogott! A 43,5 km-es úton 6,8 l/100 km volt a fogyasztás, de ebből se vonnék le messzemenő következtetéseket. Kár, hogy csak erre a két körre tudtam elmenni, de nem bánkódom, mert a következő hónapokban biztosan lesz alkalmam mélyebb ismereteket szerezni!
Zárásként egy hír. Épp mostanában kaptam statisztikai adatokat a Ford Custom magyarországi, 2024-es elsöprő sikeréről. Minden második eladott furgon ebben a szegmensben egy ilyen jármű volt.
Mi lesz itt, ha a VW is teljes lendülettel megindul...?