Díjesélyes elektromos hatékonyság
A haszongépjárművek gyártása a FORD Motor Company egyértelmű sikerágazata. A legújabb felosztás szerint a Ford Blue, a Ford Model e mellett a harmadik pillér a Ford Pro. Az utóbbi, azaz a haszongépjármű üzletágban érkeznek a Transitok, melyek már hosszú idő óta az európai ízlést szolgálják ki formavilágukkal, világszínvonalú műszaki, technológiai megoldásaikkal. Széles skálán kínálnak kiváló, gazdaságosan üzemeltethető, megbízható furgonokat, most már szinte minden kategóriában teljesen elektromos változatban is. Az eladási statisztikák meggyőzőek, Európa kedvenc furgonjáról beszélünk. Különösen igaz ez a magyarországi helyzetre. A FORD Magyarország sajtótájékoztatója után pár héttel Frankfurban egy nagyszabású rendezvényen, több tucat elektromos Custom között válogatva tapasztalhattam meg a járműdinamikai tulajdonságokat, a sofőr támogató rendszereket, ismerkedhettem az innovációkkal.
Új PR vezetője van a magyarországi képviseletnek Lajtner Tamás személyében, aki ezen a rendezvényen mutatkozott be a magyar sajtó képviselői előtt. Majd már munkaköri feladatként levezetője is volt a prezentációkat, járműparádét felsorakoztató összejövetelnek. Üdv. a fedélzeten!
Magyarországon a Transit pozíciója még jobb is mint az európai átlag, a Ford Pro járműveinek magyarországi megítélése, és a piaci eredmények magukért beszélnek. Bagyó Dávid, a Haszongépjármű Üzletág és Flotta Értékesítési Igazgatója magabiztos szavai mögött objektív statisztikai adatok húzódnak.
A 2022-es mélyrepülés után a magyar kishaszongépjármű piac kilábalni látszik a pandémiával kezdődő, a világgazdasági válsággal fűszerezett mixből. 2024-ben talán már a 34 ezret is elérheti a hazai eladások száma, melyek kétharmada a közepes méretű szegmens, azaz a Custom kategória. Ezért van kiemelt jelentősége a 2023-ban bemutatkozott, teljesen megújult, IVOTY 2024 (az Év Furgonja) trófeával is jutalmazott Custom családnak. 2023-ban majdnem 29% volt a hazai piaci részesedés a furgonok teljes spektrumában, 2024-re talán még ezt is túlszárnyalhatják. Ezt segítheti, hogy megérkezett Magyarországra az év elején bevezetett, újragondolt, SUV design elemeket felvonultató, a korábbinál lényegesen nagyobb „kis” Courier. És a teljesen elektromos Custom bevezetése is megmozgathatja a hazai piacot 2024-ben.
E-Transit Custom az egyszerűtől a sportverdáig
A járművek alap fizikai paramétereit már régóta ismerjük. Minden E-Transit Custom 64 kWh (felhasználható teljesítményű) akkumulátorral van felszerelve, amely max. 337 km maximális hatótávolságot biztosít. Az első olyan elektromos jármű, amely az utastér fűtésére és hűtésére párabefecskendezéses hőszivattyús technológiát alkalmaz. A hozadék növelt energiahatékonyság, optimális hatótáv. Ezt minden járműbe alapfelszerelésként építik be. A regeneratív fékezés hatékonysága lehetővé teszi az (valódi) egypedálos vezetést a városi fuvarigények kényelmesebb kiszolgálására.
A hajtómotor közvetlenül a hátsó tengelyre, 90 fokban elforgatva van felszerelve. Egyszerű kialakítás, maximalizált raktérkínálat, saját tömeg csökkenés a végeredmény. Az ügyfelek igényeinek megfelelően 100 kW vagy 160 kW (135 LE, 217 LE) teljesítmény közül választhatnak, amelyek mindegyike kategóriaelső 415 Nm nyomatékot kínál. Erősebb, 210 kW-os motort kizárólag az E Transit Custom MS RT modellhez kínálnak. Egy 11 kW-os Ford Pro Home töltővel a teljes feltöltés körülbelül 6,7 órát vesz igénybe. Egy 125 kW-os egyenáramú töltővel 10-ről 80 százalékos töltöttségi szintre kb. 39 perc alatt lehet jutni. Laboratóriumi tesztek során egy 10 perces töltés 82 km-es plusz hatótávolságot eredményezett.
Azt is látszik, hogy az egészen szélsőséges igényeknek is igyekeznek megfelelni, elébe menni a különcök vágyainak. Hogy ezek hogyan érvényesülnek a gyakorlatban azt Frankfurt környékén tapasztalhattuk meg, hegyen-völgyön, autópályán, szűk városi utakon. Egyrészt azt, hogy a Sport, vagy MS-RT sokat sejtető megjelölések mit is tartogatnak az igényes tulajdonos számára, de ami engem legjobban érdekelt, az a „fapados” változat. Bár már az elején le kell szögezni, hogy ez utóbbi megközelítés biztosan hamis, az elektromos Custom család egyik tagjára sem lehet soha többé ezt a szót használni! Mert a Base, azaz alap modell csak dízel változatban érhető el.
Az E-Transit Custom a Trend felszereltségnél kezdődik! Valószínűleg ez lesz a legnépszerűbb, ár-érték arányban a legversenyképesebb négykerekű, 280, 300, 320 km hatótávval, kétféle hosszúságban, sok-sok ínyencséggel, mint például a felhajtható, kis asztallá konvertálható kormánykerék. Ha többet és jobbat szeretnénk, 3 irányban ágaznak el a lehetséges opciók. Aki „csak” a Trend-hez képest szeretne még gazdagabb felszereltségűt, válassza a Titaniumot. Akit a teljesítmény, a vezetési élmény, a különleges megjelenés vonz, annak a Sport és MS-RT változatok közül lehet választani, amelyekhez Titanium felszereltség dukál. Terepre is lehet merészkedni, a négykerék hajtású Trail egyelőre dízeles.
Elég egy pedál
Úgy alakult, hogy rögtön a csúcsmodell volánja mögött kezdtem a tesztkörömet. Igen, a zöld gyönyörűség, azokkal a különleges hátsó légterelőkkel, „fülekkel” kiemelkedett a sokaságból. Az a legnagyobb fricska, ha az ember az ECO vezetési módot választja egy ilyen vadállatban. Ismerkedésnek persze tökéletes, de hamar átváltottam a normál, majd SPORT fokozatba. És megérkezett az „erő” – 210 kW, 286 LE - , a lelket bizsergető gyorsulás. Nagyon nehéz volt visszafogni magam…Remélem nem csíptek fülön gyorshajtásért. A különleges kormányforma, a szuper ülés és a fülke belső elkényeztet. Hamar megtalálom az egypedálos funkciót, amit még ilyen járműben sohasem láttam. Azaz a gázpedál felengedése után a jármű megáll, a 10 km/h alatti időszakban szükségszerűen már az elektromos kézifék aktiválásával. Ha adaptív tempomatot használtam, akkor az előttem meginduló forgalomra tökéletesen reagál a rendszer. Ettől függetlenül egy pedállal tökéletesen elboldogulok, attól erősebb fékezést, mint amit az „L” fokozatú visszatáplálási erősség mellett a jármű produkál, hagyományos fékkel sem alkalmaznék. Legalább egy fél órás út maradt még hátra és egyetlen pillanatra sem érintettem a fékpedált. Mondanám is, hogy most már az teljesen fölösleges, de sajnos nem így van. Mindig is lesznek olyan váratlan forgalmi szituációk, nem is feltétlenül a mi hibánkból, amikor szükség lehet a teljes lefékezés során elérhető maximális lassulásra, hogy mentsük a magunk, vagy mások életét.
A SPORT felszereltségű járművel indított következő kör már szinte „visszalépés”, de arra gondolok, hogy azért még ez is bőven sok egy átlagos szállítási feladathoz. Biztosan nem lesz belőle nagy flotta megrendelés, inkább a vállalkozásukra ezen a szinten is figyelő megrendelők fektetnek majd a hagyományosan, látványosan fekete csíkos járművekbe. Amit a vezetés kapcsán kiemelnék, a gondosan tervezett sofőr környezetben a vezetési élmény még mindig dominál. A sofőrt támogató biztonsági rendszerek jelenléte jó érzéssel tölt el. A videón látható piros figyelmeztetést szándékosan idéztem elő, csak teszt volt…
A PHEV, azaz a konnektorról is tölthető, plug-in hibrid megoldás a Custom esetében különösen érdekes. Ebben a kategóriában volt egy bíztató soros hibrid kísérlet sok évvel ezelőtt, fel is kaptuk a fejünket, mert nem igazán ebbe az irányba haladt a világ. Ez abba maradt, ráadásul ez nem is illett a jelen Custom koncepcióhoz. Győzött a racionalitás, a kipróbált, kiforrott technológia, amely jól adaptálható. Merthogy Európában az utóbbi évek egyik legnépszerűbb PHEV rendszerét, a Kuga-ban alkalmazottat ültették át. A 2,5 literes benzinmotor és 11,8 kWh-os akkumulátor mellett akár 52 km a tisztán elektromos hatótáv. És még 1850 kg terhet is lehet vontatni. A Ford Transit Custom plug-in hibridek (PHEV) forgalmi próbaüzemét Londonban végezték. A 20 darab Plug-In hibrid áruszállítóból álló flotta 240 000 km-t tett meg a városban. A belvárosban (Central London) az utak 75%-át, a város egészét tekintve pedig az utak 49%-át tisztán elektromos üzemmódban teljesítették a járművek. Mindez azt bizonyítja, hogy városi környezetben a Ford hibrid technológia a jelen időszakban még erősen hiányos EV töltőhálózat nélkül is képes jelentős „zöld” üzemre. Milyen volt vezetni? Pont olyan, mint a tisztán elektromos változat. A háttérben automatikusan történnek a dolgok, a szinte teljesen feltöltött akkumulátor mellett az se lett volna gond, ha lemerülne az aksi.
Szeptember 16-án az IAA kiállításon, Hannoverben lesz az IVOTY 2025 eredményhirdetés. Az E-Transit Custom biztosan rajta lesz a szavazó lapon. Amit én látok, érzek - ismerve a konkurencia erőfeszítéseit is -, az az, hogy az elektromos kishaszongépjárművek fejlesztésével a FORD bizony az élmezőnyben menetel az elektromos átmenet felé vezető úton.