top of page

IVECO 2024

Boncsér Sándor

4 min read

Jun 10

0

0

Gamma generáció


Összeállt az ötösfogat, amivel nekivág az IVECO a következő évek kihívásainak. Az elmúlt év végén Barcelonában már ízelítőt kaptunk a „Be The Change” rendezvény keretében erről a járműcsomagról. Május elején Milánóban, a Transpotec kiállításon az is kiderült, hogy ezeket a járműveket a görög ABC „Gamma” betűjével is megkülönböztetik. Nem csak járművekről, de egyre hangsúlyosabban IT szolgáltatásokról, hozzáadott értékekről, 0-24 órás ügyfélkiszolgálásról is szó van.

A márka az elmúlt négy évben energiáit és erőforrásait a piac gyors fejlődése kihívásai teljesítésére szentelte, bizonyos területeken az élre tört, de az is előfordult, hogy a versenytársakhoz való felzárkózás volt felmutatható, mint eredmény. A vevők igényeinek és elvárásainak megfelelő beruházásokat hajtottak végre a teljes termékpaletta megújítására. Felgyorsították a leújabb innovációk alkalmazását, partnerségek kialakításával, kategóriájukban a legkiválóbb iparági szereplők bevonásával jutunk el a 2024-es évbe. Itt vannak például az „eMobility” specifikus szolgáltatások, melyekkel támogatják ügyfeleik átállását a nulla károsanyag-kibocsátású működésre.

A GATE (Green and Advanced Transport Ecosystem) révén az IVECO innovatív, mindenre kiterjedő, használatarányosan fizetendő üzleti modellt kínál az elektromos mobilitáshoz való hozzáférés megkönnyítéséhez.


Új korszak új logó! A változás erőteljes szimbóluma.

A hagyományos robbanómotoros egységek megújításától egészen a tisztán elektromos járművek újragondolásáig tart a fejlesztések sora minden kategóriában. A cél, hogy fenntartható és jövedelmező megoldásokat kínáljanak ügyfelei számára minden közúti áruszállítási ágazatban. Külön gyártóközpont jött létre a németországi Ulmban, ahol már elkészültek az első IVECO nagy teherbírású, távolsági fuvarozásra szánt elektromos vontatók, hogy azok a legkülönbözőbb területeken álljanak csatasorba. Az eszközök fenntartása és a hatékony üzemeltetés köré 360 fokos ökoszisztémát hozott létre az IVECO, melynek hangsúlyos része a 0-24 órás online kapcsolat az ügyfelekkel.

Irány a teljes elektromosítás, de mivel a közel és középtávú igényeket egyelőre a dízel, ill. gáz meghajtású motorok dominálják, így párhuzamos fejlesztés eredményeit mutathatom meg. Ez a kettősség jellemezi az alább bemutatandó járműveket is.

IVECO S-Way

Az akár 10%-kal kisebb üzemanyag-fogyasztás, az ezzel járó CO2-kibocsátás csökkenés ígéretes! Ez az új hajtásláncnak, a továbbfejlesztett aerodinamikának és a GPS alapú prediktív vezetéstámogató rendszernek köszönhető. Az xC13 dízel motor akár 580 lóerővel repíti a járművet, gázüzemű társa 500 lóerős. A megújult vezetőtérben minden a helyén, a sofőr kiszolgálás kimaxolva. Személyre szabható az első hűtődíszrács a tömegből való kitűnéshez. Autópálya asszisztens, adaptív tempomat start&go funkcióval könnyíti az életet a volán mögött. Zajlik a digitális forradalom, szembetűnő példái a műszerfal és a tükrök.

IVECO S-eWay

Az akkumulátoros S-eWay hatótávja 500 km. Kezdetben kizárólag 4x2-es, teljes szélességű AS fülkével szerelt vontatóként kapható, még a Nikolával való korábbi együttműködés eredménye. Az IVECO időközben átvette a közös vállalat tulajdonjogát, és a teherautón már csak elvétve találunk Nikola feliratot.

A hajtáslánc kulcs eleme egy az FTP által tervezett, kétmotoros „eAxle”, amely 480 kW folyamatos teljesítménnyel áll rendelkezésre. A kardántengely elhagyása lehetővé teszi, hogy a kilenc darab 82 kWh-s akkumulátort (összesen 738 kWh) az alváz adta szabad szerkezetben helyezzék el, és ez lehetővé teszi a 4 méteres tengelytáv kialakítást is. Egyfokozatú sebességváltót alkalmaznak, ez azon túl hogy egyszerű, mégis rugalmas hajtásláncot, kiváló dinamikát biztosít. A teherautó egyenként 500 kg tömegű akkumulátorai lítiumion-kémiát használnak. A cellákat és modulokat Koreából szerzik be, az akkumulátorokat pedig Dél-Karolinában gyártják. Egy 350 kW-os gyorstöltő segítségével az akkumulátorok 90 perc alatt 10 %-ról 80%-ra tölthetők. Az S-eWay egyelőre nem rendelkezik Megawattos töltőrendszerrel. A hasznos terhelés 22 tonna lehet egy standard 44 tonnás, öt tengelyes szerelvény esetében.

Sokkal kevesebb akkumulátorral és helyette hidrogén tartályokkal készen áll az értékesítésre a Fuel Cell változat is, amikor már 25 tonna lehet a hasznos terhelés és 800 kilométer a hatótáv.

IVECO Daily

A már eddig is stílusos forma tartja magát, a külsőségekben alig észrevehető változások mögött egy biztonságosabb, termelékenyebb munkaeszköz jellemzői emelhetők ki. Kulcs nélküli ajtónyitás mellett az indításhoz sem kell a zsebben kotorászni. ADAS funkciók sora segíti, és teszi biztonságosabbá a sofőr életét, a 2-es szintű önvezető funkció stressz és fáradtság csökkentő tényező. A vezetőtérben minden funkció jól átlátható, elérhető, a széria digitális kijelző testre szabható. Az Android Auto és Apple CarPlay rendszerek a mobilunk legfontosabb funkcióit könnyen elérhetővé, használhatóvá teszik a középső 7 vagy 10 colos képernyőn. A jól bevált modell ráncfelvarrása, hajtáslánc korszerűsítése azt vetíti előre, hogy itt már drámai változásokra a jövőben nem számíthatunk. Bár ki tudja hogyan alakul majd a most még beton szilárdságúnak látszó jogi környezet, különös tekintettel az infrastruktúra fejlesztés késlekedésére.

IVECO eDaily

A tisztán elektromos hajtású Iveco eDaily jelentős frissítésen esett át, alig egy évvel azután, hogy megjelent a kínálatban. A nagyméretű elektromos furgonban változott az utastér, frissítették a biztonsági felszereléseket és létrehoztak egy negyedik akkumulátoregység bővítési lehetőséget, amely még nagyobb hatótávolságot biztosít. Mindez tovább bővíti a piac egyik legsokoldalúbb elektromos furgonjának választékát. Az innovatív akkumulátor modul rendszer lehetőséget biztosít arra, hogy a jármű megvásárlása után is választhat a tulajdonos az esetlegesen nagyobb hatótávolság igény, vagy éppen a hasznos teherbírás növelése között. Azaz egy akku csomag könnyedén leválasztható, vagy éppen hozzáadható. Tovább fejlesztették az ePTO (electric power take off) rendszert. Ez lehetővé teszi gépek csatlakoztatását, amelyek akár 50 kW teljesítményt is felvehetnek.

IVECO Eurocargo

Ez a kategória egyelőre elektromos meghajtás nélkül kerül forgalomba, a fejlesztők úgy látják nem kell annyira előre sietni. Nyilvánvalóan alapvetően üzleti megfontolások állnak a döntés mögött. Ettől még a környezetkímélő megoldások ebben a kategóriában is hangsúlyosak. A korszerű Tector5, Tector7 dízelmotorok mellett pl. a 6,7 literes CNG gázmotor igényes választás. A ZF 8 fokozatú automata sebességváltó a sofőr életét könnyíti, de jó hatással van a gazdaságos üzemre is. Újratervezett műszerfal, testre szabható kijelző, új infotainment rendszer és új vezérlőgombok mutatják a fejlődést a vezetőtérben. A fejlett vezetéstámogató rendszerek (ADAS) kikövezik az utat az önvezetés felé vezető pályán. A vadonatúj multifunkcionális kormánykeréken mindig rajta maradhat a vezető keze, mégis számos feladatot, beállítást, lekérdezést elvégezhet. Mobilitási megoldások sora segíti a termelékenység, a rendelkezésre állás maximalizálását.

IVECO, a rock szállító

Nem szokványos marketing fogás keretében rendkívül látványos IVECO flotta született a Metallica M72 elnevezésű világturné európai szakaszának kiszolgálására. Az alacsony károsanyag-kibocsátású legkorszerűbb járművek listáján vannak földgázzal, akkumulátorral és megújuló üzemanyaggal működő dízelmotoros járművek is. A flotta egy részét a Shell csökkentett szén-dioxid-kibocsátású üzemanyagai hajtják majd, amelyeket az energiavállalat európai hálózata biztosít. A 2 db S-eWay a legnagyobb szenzáció, közel fél tucat S-Way az LNG sorozatot képviseli, s van  a flottában klasszikus dízelmotoros S-Way is, de megújuló dízel kerül a tankba. A turné utolsó állomásán Madridban majd csatlakozik egy üzemanyagcellás vontató is a flottához, demonstrálva, hogy az IVECO teljes mellszélességgel halad az átalakulás útján.

De hogy ne csak a zenészek élvezzék a látványt, készül egy limitált széria az IVECO rajongóknak is. Az IVECO Group Centro Stile csapata által tervezett, Metallica által ihletett dizájn 72 járművet fog díszíteni, csúcsminőségű felszereltséggel és jellemzőkkel. A Metallica flotta egyik példányát Milánóban, a kiállításon láttam és ültem is benne, nem lennék meglepődve, ha gyorsan gazdára találna mind.



Boncsér Sándor

4 min read

Jun 10

0

0

bottom of page