
CV Show 2025 Birmingham
Mint az International Van of the Year újságíró szervezet tagjai világpremierre voltunk hivatalosak az idei év egyik legrangosabb haszongépjármű kiállításán, Angliában. A Renault ezt a helyszínt választotta, hogy bemutassa legújabb tisztán elektromos furgon trióját a közepes méret szegmensben. Ahol eddig a Trafic jeleskedett, jellemzően belsőégésű motorokkal meghajtva, bár 2023-tól létezett elektromos változata is... Aki kedveli ne szomorkodjon, a dízelek a régi kasznival a 2035-ös uniós határidőig velünk maradnak, de ideje új neveket tanulni, a Trafic, Estafette és Goelette E-Tech tisztán elektromos modellek neveit.
Kapunk időt az átállásra, a Renault csak 2026-ban kezdi értékesíteni ezeket az elektromos. közepes méretű kisteherautókat. Az új Renault Trafic E-Tech 2026 második felében kerül forgalomba az Egyesült Királyságban, a Goelette E-Tech és az Estafette E-Tech társaival együtt. A három jármű ugyanazt az innovatív Flexis „gördeszka” platformot használja.
Annak ellenére, hogy mindhárom modell ugyanazon alapokon nyugszik, a trió a piac különböző szereplőit célozza meg. A Trafic E-Tech ott folytatja, ahol a régi modell abbahagyta, azzal a céllal, hogy a vásárlók széles körét vonzza. Ez a modell kizárólag zárt furgonként és személyszállítóként kerül forgalomba, minden átalakított, átalakítható változat Goelette-nek minősül. A két jármű a B-oszloptól előre felé pontosan megegyezik, de a Goelette kétféle dobozos karosszériával és platós változatban lesz kapható, és valószínűleg további változatok is jönnek majd. Az elképzelés az, hogy a járművek 50 %-a már a gyárból speciális felépítménnyel, gyakorlatilag végleges, vizsgáztatható formájában kerül a tulajdonosához.
A Renault Estafette azonban egy teljesen más jármű, sokkal magasabb karosszériával, átjárható válaszfallal a vezetőtér és rakodó terület között és redőnyös hátsó ajtóval. Ez a koncepció a 2024-es IAA haszongépjármű kiállításon már bemutatásra került. A Renault akkoriban azt mondta, hogy a koncepció megjelenése és formája tekintetében közel áll majd a gyártósorról legördülő járművekhez. S ez beigazolódni is látszik, mert a sorozatgyártásra kész modell nagyon hasonlít az akkor megcsodált futurisztikus járműhöz. Azokat a vállalkozásokat célozza meg, amelyek csomag kézbesítésre szakosodtak, s ahol a sofőrnek így nagy könnyebbség lesz, hogy nem kell ki-be ugrálnia a járműből, hogy hozzáférjen az éppen aktuális kézbesítendő csomaghoz. Amit egyébként a rakodótérben innovatív csomag rendszerező polcrendszerrel is fel lehet szerelni.
Mindhárom furgon egy új, „skateboard”, azaz gördeszka formájú platformra épül, amely nagy rugalmasságot és különböző karosszériaváltozatok használatát teszi lehetővé. A platformban az akkumulátor teljes mértékben integrált, és a jármű padlója alatt helyezkedik el.
Trafic E-Tech
A Trafic E-Tech két hosszúságban lesz kapható, az L1 4,87 m, az L2 pedig 5,27 m hosszú, a tengelytáv is ugyanezzel a különbséggel, 40 cm-rel nagyobb a hosszabb verzióban. Mindkettő 1,92 m széles, akárcsak a Goelette és az Estafette. A kisebb modell 5,1 m3-es, míg az L2 változat 5,8 m3-es rakodóteret kínál.
A városi manőverezhetőségre tervezték, a bevezető verziók mind 1,9 m magasak, hogy megfeleljenek a legtöbb városi magasságkorlátozásnak. A rövidebb fordulási körátmérője 10,3 m, ami megegyezik a Clio paraméterrel! Minden változat külső megjelenése praktikus és stílusos, az oldalak alsó felét védelmi funkciókkal is felvértezett burkolat elemek díszítik. Ez kezdetben minden változatra igaz lesz, azonban a jövőben színes csomagokat is kínálnak majd azoknak, akik még ennél is tovább mennének. A tervezők jó munkát végeztek a forma kialakításán, hogy ne legyen túl egyszerű és unalmas egytelen felület rész sem. Minden irányból jól mutat, karakteres jegyeket hordoz. Az első fényszórók erőteljes megjelenést kölcsönöznek és a középső Renault logó először világít egy haszongépjárművön a márkánál.
Estafette E-Tech - csomagszállításra tervezve
A nevét egy az 1960-as évekbeli Renault kisteherautóról kapta, és olyan nagyvállalatok számára tervezték, amelyek naponta akár 100-as nagyságrendű kiszállítást végeznek. Ugyanazon a skateboard platformon alapul, de 2,6 m magasságával jóval magasabb, mint az új Trafic E-Tech. Ezt a magasságot kihasználva a válaszfalon egy ajtó található, amely lehetővé teszi, hogy egy 1,9 m magas sofőr a kabinból a rakodóterületre lépjen anélkül, hogy lehajolnia kellene, és anélkül, hogy kiszállna a járműből. Egy másik praktikus funkció, amelyet a Renault fejlesztett ki, az ajtófogantyú, amelyet úgy terveztek, hogy könyökkel lehessen működtetni, így a sofőrök bezárhatják a furgont, miközben például egy nagy dobozzal vannak elfoglalva a kezeik. 5,27 m hosszú és 1,92 m széles, így viszonylag kompakt – ez azt jelenti, hogy keskenyebb, mint a jelenlegi Trafic, és hosszúságát tekintve az L1 és L2 változatok között helyezkedik el. A raktér mérete 9,2 m3. Mindhárom furgon szélvédője három nagy üvegfelülettel rendelkezik, ami tovább javítja a városi közlekedés során a kilátást. További jellemzők: egy darabból álló hátsó redőnyajtó, mindkét oldalon lépcsőfokok a be- és kiszállás megkönnyítésére, valamint oldalsó tolóajtó.
Renault Goelette – egy átalakított Trafic más néven
A Goelette nevét szintén egy történelmi Renault kishaszonjárműről kapta, amelyet 1956-tól 10 éven át értékesítettek. Az akkori változatot úgy tervezték, hogy könnyen átalakítható legyen, és a modern jármű is hasonló elveket követ. Ez azért nem teljesen más jármű, mint a Trafic, a kabin B oszlopától előre fele semmi különbség. Azaz ugyanazzal a belső térrel és első résszel készül, mint a zárt furgon, de különböző hátsó kialakításokkal. Mondhatnánk ez a fülkés alváz verzió. Kezdetben több változatban lesz kapható: alvázas fülkével, kétféle méretű zárt fülkével, akár hat utas befogadására alkalmas dupla fülkével, majd további változatok is megjelennek. Ugyanazon a gyártósoron készül, mint a többi jármű, házon belüli konverziókkal. Az alvázas fülke azonban úgy van kialakítva, hogy más cégek is felszerelhessék a hátsó részre a kívánt felépítményeket, így pl. hűtőegységek vagy billenő plató is felszerelhető rá.
A trióban az egységes műszerfal szépen kidolgozott, kerekített felületekkel, zárt és nyitott tárolórekeszekkel bőségesen ellátva. A belső teret két nagy digitális kijelző uralja, a kormány mögött egy 10,0 hüvelykes műszerfal, a második pedig egy központi, 12,0 hüvelykes képernyő, amely kissé a vezető felé van elfordítva. Az utóbbi egy haszongépjárművekre optimalizált navigációs rendszerrel rendelkezik, emellett számos Google-szolgáltatás érhető el, amelyekkel például fizethet a parkolásért, hozzáférhet a zenéihez, vagy ami még hasznosabb, ellenőrizheti az e-mailjeit. A trió egy Ampere által megalkotott speciális operációs rendszerrel is rendelkezik. Ezt úgy tervezték, hogy a felépítményezők integrálhassák saját operációs rendszerüket. Ez lehetővé teszi a jármű rendszeres és távoli frissítését is.

Az akkumulátor – a jármű lelke
A Renault mindhárom furgonját kétféle akkumulátorral kínálja, egy 60 kWh-s és egy 91 kWh-s változatban. A kisebbel a hatótávolság a Traficban körülbelül 350 km, s a nagyobb akku csomaggal akár 450 km is lehet. Ennél is fontosabb, hogy a Renault mindhárom modellt 800 V-os gyorstöltési technológiával szereli fel, ami a márka számára igazi újdonság. Ez lehetővé teszi, hogy az akkumulátorokat megfelelő egyenáramú töltővel kevesebb mint 20 perc alatt 15%-ról 80%-ra töltsék fel. Még túl korai lenne az árakról beszélni, de a Renault kijelentette, hogy „versenyképes” árat szándékozik alkalmazni.
Hát ennyit tudunk egyelőre, nekem kívül-belül nagyon tetszik, könnyen el tudom képzelni, hogy az elektromos furgonok sikerszériája lehet ez a hármas csapat!