
A KIA PV5 Koreai premierje
Egészen Szöulig kellett mennem, hogy végre a fizikai valójában is láthassam, megérintsem, bele is ülhessek a KIA legújabb projektje járművébe. A Szöulban kétévente megrendezett mobilitási kiállítás idei kiemelkedő attrakciója a PV5 bemutatkozása. Jól mutatja, hogy mennyire nem a koreai piac áll a célkeresztben, hiszen már 2024 januárja óta tudjuk, hogy nagy dolgok készülődnek a KIA boszorkánykonyhájában. Las Vegasban a CES kiállításon mutatkoztak be azok az első tanulmány modellek, melyek forradalmasítani, újragondolni igyekezenek a furgonok világát. Majd a grafikus animációk és élethű modellek után idén márciusban a kiválasztottak Barcelonában már találkozhattak is az előszéria első példányaival. Én csak azért nem voltam ott, mert jobb ajánlatot kaptam, az International Van of the Year újságíró szervezet képviselőiként meghívást kaptunk Koreába, a kiállításra és más meglepetésekkel is készültek a vendéglátók.
Tudják, hogy a KIA név honnan ered? Szabad fordításban egy vágy, egy elhatározás kifejezése, kiemelkedni Ázsiából. Ez már biztosan megtörtént, az új cél a világ meghódítása...
KINTEX
A kiállítási és kongresszusi központ jó 40 kilométerre van a fővárostól, félúton az Észak-Korea felé vezető úton, Gyeonggi tartomány, Goyand település. Szerencsénk van, a korábbi esős-cudar időt a látogatásunk időszakára, két napra felváltotta az április eleji tavaszi napsütés. És özönlött a tömeg már a sajtó napon is, amikor 12 ország 451 kiállítója igyekezett minél látványosabban bemutatni mobilitási megoldásait, amiben még a vizi és légi közlekedés eszközei is helyet kaptak. 2023-ban félmillió, az idén még ettől is több látogatóra számítanak. A hazai autógyártók, a Hyundai Motor, a Kia és a Genesis vezetésével összesen 12 autómárka vett részt az idei kiállításon, hogy bemutassák modellpalettájukat és az új modelleket. A kínai elektromos autógyártó óriás a BYD és a brit luxus sportautó építő Lotus először vett részt a seregszemlén. Igen, sokan hiányoztak, de a hazai vevők elégedettek a saját termékeikkel, amit az utcán is megtapasztalhattam. 10-ből jó esetben is egy volt valamilyen külföldi, leginkább Európai prémium modell.
A Vinssen, egy környezetbarát hajóépítő cég az EV002 elektromos meghajtású szabadidő hajóját mutatta be, míg a Sambo Motors Group egy városi repülőgépet - egy függőleges fel- és leszállásra tervezett kétüléses elektromos modellt - mutatott be.
A HD Hyundai, egy hajóépítő és nehézipari konglomerátum, világpremierként mitatta be új kotrógépét. A Lotte Innovate, a Lotte Group informatikai leányvállalata álomutazást kínált a vezetőülés nélküli autonóm járművével, az erre felépített városmodellben. Az LG Group az elektromobilitással kapcsolatos üzletágait népszerűsítette, például az akkumulátorokat, a töltőinfrastruktúrát és a kézbesítő robotokat.
Európai szemmel bár kissé visszafogottnak látszott a seregszemle, de a két nagy hazai gyártó, a KIA és Hyundai járművei azért jól mutatták, a világ elitjéhez tartozik az ország autógyártása. Amihez új szereplőként most csatlakoztak a KIA haszongépjármű ágazatai, a PV5 furgonok és a TASMAN pick-up-ok. Erről egy következő írásban számolok majd be.
Song úr tele optimizmussal
Még mielőtt a kiállítás megnyílt volna, egy félórás időkeretben fogadta az ITOY tagokat a KIA Motors Corporation elnöke, Ho Sung Song úr. Tekintettel arra, hogy még messze a sorozatgyártás előtt vagyunk, így magáról a temékről, a PV5-ről a már nyilvános adatokon túl mi sem kaphattunk többet. Annyit azért elárult, hogy nem csak a jármű, de maga a gyártás is különleges lesz. Nem váletlenül van az EVO jelző a gyár nevében, a teljesen zöldmezős beruházás során egy fenntartható, környezetkímélő, mindemellett rendkívül hatékony termelést fognak megvalósítani. Szóba került még az USA, a vámok, de emiatt nem igazán aggódik, mert legalább a termelés 50 %-át Európában akarják értékesíteni, s ennek előkészítése most az elsődleges. Például felkésztíteni a már jól működő szervízhálózatot a PV5 fogadására, de ez sem tűnik különleges kihívásnak.Valamikor szeptember környékén már lesz európai tesztvezetés és legkésőbb a 4. negyedévben már a nagyközönség is találkozhat velük az autószalonokban. Egy optimista, határozott vezető benyomását keltette, ahogyan én érzékeltem, jó kezekben van a vállalat birodalom. 2020-ben vette át a stafétabotot és ő fogja levezényelni a folyamatot, a teljes elektromosítás felé vezető úton.
PV5
A kiállítás éppen hogy megnyílt, s máris következett a csúcs rendezvény, a KIA sajtókonferenciája. Több száz kíváncsi szempár szegeződött a színpadra, ahol a két letakart jármű mögötti videó kivetítőn látottak alapján már jól kivehető volt, mire is várunk.
A KIA új vizekre evez, a furgonok világába! Ezt halljuk a háttérbeszélgetések során. De ez persze nem teljesen igaz, a legendás Bongo igazi elődnek tekinthető, még akkor is ha visszavonulót fújtak az elmúlt években. A szöuli utcán, még mai is szinte kizárólag a Bongo az úr ebben a kategóriában és annak Hyundai változata a Porter. De nagy a kontraszt, kizárólag elektromos hajtáslánccal és egy teljesen új koncepcióval állt elő a KIA. A E-GMP.S platformjára épülnek majd a járművek, amely a Kia E-GMP dedikált akkumulátoros-elektromos "gördeszka"-architektúrájának adaptált változata. A névben megjelenő „S” betű a „Service” rövidítése, amely a platformra épülő haszonjárműveket jelöli, és amelyre a Kia több modellt és különböző karosszériatípusokat fog építeni. Rugalmas gyártás, sok azonos alkatrész, moduláris építkezés, szinte végtelen sokféleség, ebből következő versenyképes ár. És az ehhez kapcsolódó szinte futurisztikus külső-belső megjelenés reményeik szerint még vonzóbbá teszi a terméket. És van feljebb... A Kia és az LG szándéknyilatkozatot írt alá, hogy 2026 második felére életre keltenek olyan PV5 koncepciókat, melyek a mesterséges intelligencia segítségével a végletekig specializált járművek készítését teszik lehetővé, mégpedig egyenesen a gyárból.
Zárt furgon, fülkés alváz, személyszállító és dedikaáltan a kerekesszék használók életét könnyító változat alkotják az alap portfóliót. A legnagyobb durranás a kategóriájában rekord alacsony, 419 mm-es rakodótér magasság.
A Kia PV5 Cargo hossza 4500 mm, ami 195 mm-el növelhető - "hosszú" változat -, szélessége 1900 mm, magassága pedig 1900 mm, ill. 2200 mm. A tengelytáv fix 3000 mm minden kiépítésben és a legnagyobb méretével pedig már megközelíti a közepes méretű furgonok kategóriáját. Azaz akár a Custom-Transporter versenytársa is lehet.
A teljesítményt egy elöl elhelyezett, akár 120 kW teljesítményű és 250 Nm nyomatékú villanymotor adja, amelyhez egy 51,5 kWh-s vagy 71,2 kWh-s akkumulátor párosul, de a PV5 Cargo számára egy 43,3 kWh-s opció is elérhető.
A legnagyobb akkumulátoros opcióval rendelkező személyszállító furgon akár 400 km hatótávolsággal rendelkezik. A PV5 akár 350 kW-os gyorstöltési sebességet is kaphat, aminek köszönhetően 10%-ról 80%-ra kevesebb mint 30 perc alatt lehet feltölteni.
A zárt furgon utastér alapfelszereltségként kétüléses, opcionálisan háromüléses kialakítású is lehet. Van egy 7 colos műszeregység a kormány mögött és egy 12,9 colos navigációs képernyő középen, amely Android Automotive OS-alapú infotainment rendszert használ.
A prezentáción lényegében ezt hallottuk, de történt még valami. Mintha a világ legtermészetesebb dolga lenne, megjelent a színpadon egy kerekesszékes fiatalember, aki kifejtette, mennyire ürül a PV5 neki szánt verziójának. Hogy oldalról könnyedén, gyorsan feljut az uastérbe, ott biztonságban rögzíthetik pozícióját, s így utastársai számára is időt, kényelmetlenséget spórol. Egyszerre volt felemelő és megható a pillanat!
Mit tud majd?
Egy-egy hetig nálam volt két EV 9-es akkumulátoros személygépkocsi, amelynek bizonyos paraméterei, képességei remélhetően megjelenhetnek majd a PV5-ben. Hiszen ebben benne lehet minden olyan tudás, amit már tapasztalatok alapján vihetnek tovább. Azaz kifejezetten azokat az opciókat vadásztam, melyek releváns módon részei lehetnek egy modern, jövőbe mutató járműnek. Azaz arról kevés szót ejtenék, hogy mennyire kényeztetett, mekkora vezetési élményt adott ez az alsó hangon is 30 milliós autó. (Felejthetetlen élmény!)
Azt sem gondolnám, hogy egy "hétköznapi" munkaeszköznek 5 másodperc alatt kellene 0-ról 100 km/h-ra gyorsulnia. Az már érdekesebb, hogy ugyanebben a mérésben az egypedálos (iPedal) állásban a fékpedál érintése nélkül 2,34 m/s2 lassulással fékeződött egészen a megállásig a jármű. Ez olyan mérték, aminél nagyobbat egy hagyományos autóban sem illik alkalmazni. Azaz a fékpedál már szinte fölösleges, vagy legalább is marad a vészhelyzetre.
Ha azt olvassuk a képernyőn 100 %-os töltésnél, hogy a hatótáv 435 km és ha kikapcsoljuk a fűtést és ECO vezetési stílust választunk, akkor még nagyobb számokat is láthatunk, az már közel van ahhoz a lélektani határhoz, amikor elgondolkodom, lehet hogy jó lenne egy ilyen nekem is...
A kamerákat emelném még ki, pl. kanyarodásnál az indexelés irányában a képernyőn megjelenik egy körben az adott oldali hátsó kerék képe. Ha van útpadka, vagy bármilyen más akadály, gödör, stb., hatékonyan el lehet kerülni a bajt. A 360 fokos parkolást segítő rendszert sem hagynám ki a PV5-ből, amelynek van olyan funkciója is, hogy az első kerekek környezete is külön megjelenik a képernyőn. A zárt furgonnál meg egyenesen kötelező a hátsó kamera, melynek képét a hagyományos középső visszapillantóban lehet látni. A különböző dizájnos érintő gombokat ha lehet mellőzném, valós kapcsolókkal, forgatható gombokkal helyettesíteném.