top of page

Kisimult vonalak

Mar 7

2 min read

0

50


Itt a vadonatúj Renault Master


A vállalati legenda szerint amikor a Renault Master tervező csapata elővette azt a bizonyos „tiszta lapot”, azzal a főnöki utasítással álltak munkához, hogy Európa legjobb kishaszonjárművét kell megalkotniuk. Aztán 2023. november 21-én eljött a leleplező pillanat Lyonban, a Solutrans kiállításon, amikor Heinz-Jürgen Löw, a Renault haszongépjármű ágazat vezetője magabiztosan a színpadra lépett és bemutatta legújabb büszkeségét, az új Mastert.



A standon lévő, gondosan elrejtett járművekről vezényszóra lehullott a lepel, s a tömeg megőrült. Sajtó nap volt, így elsőként az újságírók rohamozták meg a már első pillantásra is rendkívül tetszetős járműveket. Én majd inkább kicsit később, délután szánok erre időt, gondoltam. De a nyüzsgés csak nem akart alább hagyni, a kiállítás nem kétségesen egyik legnagyobb szenzációja lett az új Master. A 2010 óta futó elődre bizony ráfért a megújulás, s láthatóan rendkívül kedvezőek az első reakciók. A jelen és a jövő kisáruszállítója, hosszú távra meghatározhatja  a kategória sorsát. A tervezésekor kritérium volt az elektromos hajtás optimalizálása, az akku csomag elrejtése, de miután napjainkban még a dízel változat a hangsúlyos, ezért ennek hatékonysága növelése érdekében is öles léptekkel haladtak előre.

S ha már üzemanyag, akkor esetleg hidrogén? Természetesen! Minden meg van hozzá, már csak a megrendelések kellenek! 2023-ban a kishaszonjárművek európai piacán mindössze 8 % volt a tisztán elektromos hajtásúak részesedése. De biztosra vehetjük, ez évről évre nőni fog. Úgy számolnak, 2030-ban már minden második legyártott Master akkumulátoros lesz, követve kontinensünk tendenciát.

Teljesen átalakult a jármű megjelenése, robusztus kialakítása tekintélyt parancsoló. Méreteivel, arányaival feltűnő, lenyűgöző és az ezt hangsúlyozó dizájn elemekkel még inkább elhitetik velünk, ez „nagyon nagy”. A macsós homlokfelületről nem is gondolnánk, hogy az elődhöz képes 20 %-al kisebb, kategóriájában a legjobb a légellenállási tényezővel rendelkezik. Ennek eléréséhez nem csak a frontvonalon dolgoztak, de a teljes kocsitestet formálták a legjobb eredmény eléréséhez. A szélcsatornában eltöltött átlagon felüli idő eredményre vezetett. A végeredmény nálam is elismerést érdemel, s akkor még nem is ültem a volán mögött. Ahol csak ámulok, ilyet is lehet? Mert tudjuk, munkaeszközről van szó, s a funkcionalitás az első, de az lehet esztétikus, dizájn elemekkel tarkított! A vezetőt körben átölelni látszó tágas térben a szokatlan elrendezés remek ötlet, és egyben fejlett ergonómiai eredmény.



A technikai részletekkel egyelőre nem terhelném az olvasót, arról majd akkor, amikor a beígért próbaköröket megtettem. Az elektromos hajtással azért teszek kivételt, mert annak  részletei már első blikkre is figyelemre méltóak. 40- től 87 kWh-ig terjed az akku csomag  választék, azaz lehet válogatni, mi a fontosabb. Ha hatótáv éhes a vállalkozó, akkor a nagy pakkal 410 kilométernél is többet lehet megtenni egy töltéssel. De ez még Magyarországon is azt jelenti, hogy szükség lehet egy fuvar közbeni töltésre. Gyorstöltővel fél óra, azaz egy kávészünet alatt 230 kilométerrel nyújtható a megtehető út, ami vállalható kompromisszum.

Ebben  a pillanatban még nem tudom eldönteni, hogy valóban sikerült-e megalkotni kontinensünk jelen kori legjobb kishaszonjárművét, de hogy jó eséllyel pályázhat például az idei IVOTY díjra, abban teljesen biztos vagyok.

Mar 7

2 min read

0

50

bottom of page