top of page

Mercedes-Benz Vans

Apr 16

4 min read

1

33

Új eSprinter és eVito menetpróba


Valamikor egy évvel ezelőtt mutatták be hivatalosan a Mercedes-Benz megújított közép és nagy kategóriás haszongépjárműveit. A Vito, eVito, Sprinter és eSprinter mostantól még komfortosabb, biztonságosabb, kibővített funkcionalitás és digitális csúcstechnika jellemzi. Így szólt a meghívó bevezetője, nézzük ezt meg a gyakorlatban is, győződjünk meg saját tapasztalataink alapján is. Frankfurtba invitálták a szaksajtót, ahol mind a négy kategória szép számban képviseltette magát, s ahol nekem is volt időm jó pár órát a frankfurti repülőtér térségében úton tölteni, élvezkedni, főleg a  legújabb elektromos változatok érdekeltek.  

A bevezető prezentáción nem győzték hangsúlyozni, milyen fontosak ezek a járművek a portfólióban. Különösen a Sprinter 50 %-os részesedése az eladásokból mutatja, hogy prémium kategória ide, felső kategória oda, Európa kedven járművéről beszélünk. Azon már nem is csodálkozom, hogy a Sprinter esetében az értékesítések 80 %-a céges eladás és csak 20 % a magánvásárló. Gőzerővel halad az elektromos átállás, de az eladások egyelőre visszafogottak, minden esetre készen állnak a rohamra, csak jönne már…! Azt már a járművek látványa alapján is mondom, nem a külsőségekben kell keresni a változásokat. A nagy durranás a teljes elektromos hajtáslánc átalakulása, a vezetőtér megújulása a Sprinternél.  



eSrinter, Sprinter


A vezetőtérben természetesen nagyon hasonló körülményeket látunk, s még menet közben is néha azon veszem észre magam, hogy olyan kellemesen duruzsol a dízel, hogy a két kategória akár össze os téveszthető. Na persze a vezérlő billenytyűk rögtön észhez térítenek. Visszaváltok a hagyományosban, durvítom a visszatöltést az akkumulátorosban és ég és föld a különbség. A dízel motorja felpörög, s a motorfék hatását nem is érzem elég erősnek. Főleg azért, mert korábban a villanyos Sprinterrel mentem, és ott a legdurvább generátor módban  3 m/s2 a lassulás. Azaz a fékpedált tényleg nem kell használni, egypedállal tökéletesen elnavigálok. Végeláthatatlan a sofőr támogató rendszerek sora, s itt is egységes a kínálat. Például a digitális visszapillantó tükrök jelenléte aranyat ér. És kényelmesebb az ülés, az új kormány a személyautók világából érkezett, természetesen multifunkcionális és rajta bizonyos gombok érintő vezérlőként működnek.  Ezt azért tanulni kell, de nem atomfizika. A digitális kijelzők tökéletesen kiszolgálják a sofőrt. A dízel változatról nem is mondanék többet, az eSprinter nagyobb durranás. Elölről hátra került a meghajtás és un. moduláris felosztást alkalmaznak, így kerülhetnek a járművek azokra a gyártósorokra, ahol a hagyományos járművek is készülnek. A hátsó modul egységesen a ZF elektromos hátsó tengelye,  korunk csúcstechnikája, az integrált motor kisebb helyet foglal, így több hely jut pl. a középső modulnak, az akkucsomagoknak. Ezek középen, alul helyezkednek el, három közül is választhatunk. a sorozat elemei   53-81-113 kWh  kapacitás fokozatokban érhető el  és a akkumulátorok fajtája is változott. A nikkel és kobalt mentes  LFP ( lithium - iron - phosphate ) aksik kerülnek a járművekbe, amelyek például tűzbiztosabbak is.  További előny a két modul ilyetén elhelyezésének a   nagyobb rugalmasság, a változatosság lehetősége a felépítményezésben. Majd elől a motorháztető alatt vannak a 3. modul elemei, a   kiegészítő elektronikus szerkezetek. Azt vezetés közben is kipróbálhatom, hogy 3 féle vezetési mód van, a „legnagyobb hatótávolság” (MR) önmagáért beszél.  Az ECO  (E) módnál  is jó a dinamika, nem is akarnék jobban gyorsulni.  A komfort állásban ( C ) meg versenyautó, a 400 Nm csak úgy repít az autópályán. A rekuperációs szintek 4 fokozatban állíthatók, már említettem,  a legerősebbnél kapaszkodni kellett a kormányba. A csúcssebesség  a széria felszereltségnél 90 km/h, de van 120 km/h-s opció a többre vágyóknak…

A fuvarost talán a hasznos terhelési összefüggések érdekelhetik. Ami a legkisebb 56 kWh akku csomag mellett 1575 kg, 81 kWh esetében 1405 kg. A hatótávok ekkor 233 és 329 km. A legsúlyosabb büntetés a 113 kWh-s csomag mellett kell elkönyvelni, mindössze 1155 kg a terhelhetőség. Ekkor viszont 500 km közelébe tornázható a hatótáv, sőt az egyik tesztpilóta állította, normál viszonyok között bőven 500 km fölött ment egy töltéssel.

Nagyon szeretem az elektromos autókat és az ilyen, ráadásul prémium kategóriában mindig rácsodálkozom, milyen könnyű és mekkora élvezet lehet a munka. És ez egyelőre csak nagyon kevés sofőrnek adatik meg, sajnos …



eVito, Vito


Jobb mint valaha, mondja az előadó. Hát persze, különben miért lennénk itt…? A külső itt is visszafogottan változott, de itt azért jobban érződik, hogy itt már a luxus felé is elhajló igényeket is ki kell elégíteni.  Ennek megfelelően a jármű megjelenése minőséget, eleganciát sugároz. A volán mögött aztán csak kapkodom a fejem. A kényelmes ülésből keresem a funkciókat, beállítási módokat, amiről azt mondták, hogy intuitív és intelligens. Azért a 3 féle vezetési mód kapcsolót az első körben nem sikerült megtalálni. Amikor megmutatták kicsit csodálkoztunk, hogy hol van,  de ez is hozzátartozik a tanuláshoz. A nagyobb biztonságot itt is a hozzáadott értékek,  a vezetéstámogató rendszerek képezik. A hagyományos hajtásnál is sikerült a hatásfokban egy picit előre lépni, az év vége felé még benzines kínálat is lesz. A ZF automata váltó zseniális, jelentősen javítja a közérzetet.

De itt is az elektromos hajtásé a jövő – ami egyelőre a korábbról már ismert első kerék  hajtáslánc -,   új a vezetőtér, vadonatúj, a személygépkocsi világból átköltözött  kormánnyal – ugyanaz, minta Sprinterben - , digitális kijelzőkkel. Az intelligens elektronika, aktív hatótáv kijelzés és töltés menedzsment funkciók már a jövőt idézik. A furgonok „csak” 60 kWh-s aksit kapnak, 319 km WLTP hatótávval, míg a Tourer-nél van 60-90 kWh-s opció is, 256 km és 381 km hatótávval.

„S” mint sport, „C” mint komfort, „M” mint manuál a  vezetési mód előválasztó. A sport mód nagy csábítás és már - már félelmetes dinamika,  az autópályán jól esett megízlelni, mit is jelent ez… Szándékosan kerültem a személyszállító változatokat, de azért egy összevetés kedvéért mentem egy kört.  Csak hogy megérezzem,  a furgon volánja mögött is ugyanaz a komfort érzet, valami olyan, ami az átlagostól jobb, felemelőbb. Itt is, mint a Sprinternél sok múlik a vezetőn, ha  a hatótáv kérdését feszegetjük. A járművek kínálnak olyan ECO megoldásokat, funkció választásokat, melyek segítségével a kevéssé tapasztalt vezetők is kimaxolhatják az adottságokat. De pillanatok alatt le is lehet rombolni azt. Az egyik átvett kocsinál még nem nullázták le az eVito  fogyasztást, s bizony az 25 Kwh/100 km volt. Kis odafigyeléssel ez nálam 22 kWh/100 km volt. De majd mindenki megtanulja a leckét, amikor azt látja, hogy az aksi állapota 10 % alá csökken és messze még a töltőállomás, vagy a depó…

 



 

Apr 16

4 min read

1

33

bottom of page