top of page

Kalandos tesztvezetés


Az új Master az egyik legesélyesebb furgon az IVOTY 2025 trófeára. Akkor tudunk jól dönteni, ha elegendő információval, vezetési tapasztalattal rendelkezünk. Ezért is örültünk a csak a zsűrinek szervezett különleges alkalomnak, az új tisztán elektromos Master még mélyebb megismerésére. Több száz kilométeres tesztút a francia Champagne régióban, majd a végállomás Batilly volt, a gyár, ahol a járművek készülnek. Még éppen láthattuk az előző generáció járműveit elhaladni a szerelőszalagon, július végén lezárult a korszak, amikor hónapokon keresztül két teljesen más jármű épült egymás mellett.

Meg sem lepődtem, csak nagyon rosszul érintett, hogy 2 órás késéssel érkeztem Párizsba. Amikor betoppantam a Renault depóba, csak egyetlen jármű árválkodott ott, rám várva. Még jó, hogy csak sokára sötétedik – nyugtatom magam - így könnyebb lesz a tájékozódás az ismeretlenben, totál egyedül. Rövid kis eligazítás és már úton is vagyok a kb. 150 kilométerre lévő szálláshelyünk felé, melyről csak annyit tudok, hogy a semmi közepén, a szőlőtáblák közepén bújik meg valahol.



Követési távolság és navigáció

Gyönyörű tájon vezet az utam, már másodszor bizonytalanodom el a navigáció félreérthető iránymutatása miatt, meg is állok, mit mutat a mobilom térképe. Az irány jó, de nem érem el az autópályát, de már nem is érdemes küzdeni érte, a vidéki, alacsony rangú utakon maradok, talán még érdekesebb, változatosabb is így. Helyenként sűrű a forgalom és a viszonylag kisebb sebesség jót tesz a hatótávnak, nem mintha aggódnék, hiszen az induláskor 89 %-os töltöttségnél 346 kilométert mutat a műszer. Ez több, mint kétszerese a rám váró útnak. Kicsit vicces, hogy alig megyek 10 kilométert és máris megjelenik a kávéscsésze ikon a műszerfalon, hogy álljak meg szünetet tartani. Pedig inkább izgalmi állapotban vagyok, bár nem nagyon aggódom, van vészhelyzeti telefonszámom… Sok a lakott terület, azokon kívül jellemzően 70-80 km/h a megengedett sebesség, egy-egy rövid szakaszon már 110 – el is repeszthetek. Ismerkedem az autóval, melynek már sok titkos bugyrát felfedeztem korábban, de egy valami kimaradt. Ez pedig a követési távolság figyelmeztető rendszer.  Azért is örülök ennek felfedezésekor, mert éppen ebben a témában, a követési távolság rejtelmeiről készítek elő egy közlekedésbiztonsági cikket a honlapomra. Ez egy passzív funkcionális egység, azaz csak tájékoztat, de nem avatkozik be még vészhelyzet esetén sem, még csak nem is „kiabál”, ha túl közel kerülök az előttem haladóhoz. Mindemellett ezt a funkciót elő kell hívni a menü listáról, csak akkor llehet látni működését a kormány mögötti műszarfalon. Kezdetben cegy „üres sáv” ikon megjelenítést láttam, ami annyit jelentett, hogy az adott sebesség mellett nincs előttem veszélyes közelségben autó. Majd első értékként megjelenik a zöld háttérben a 2,4 s és egy jármű sziluettje, két piros hátsó lámpával. Közelebb merészkedek, 1,6 s-nál sárgára vált a háttér, ez már figyelmeztetés, csak óvatosan… De játszom a tűzzel, 0,9 s és még kevesebb is, piros a képernyő. Ez már tényleg potenciális balesetveszély. Ha előttem történik valami, még arra sem lenne időm, hogy jól megijedjek, ez az emberi reakcióidő nagyságrendje. Még hosszan figyelem a képernyőt a különböző szituációkban és megállapítom, hogy nagyon hasznos funkció! Még azt is kompenzálja, hogy nincs a járműben adaptív tempomat, ami ezt a feladatot automatikusan, aktív módon látja el – azaz a kritikus távolságban bekapcsol a fék -, de nyilvánvalóan plusz pénzért. Illetve jelenleg még azért sem, mert nincs az opciós listán, de hamarosan, ígérik… Ja, a navigáció! Nem hiszem el, de a cél előtt pár száz méterrel már a szőlőtőkék között megyek, egyre rosszabb utakon. A navigáción látom, hogy közel a cél, így nem adom fel. Aztán végre szerencsésen megérkezem, tulajdonképpen tetszett minden, a jármű, az út, a kalandos végjáték. Este jól esik a pezsgő kóstolás, ugyanis az itt termő szőlőből mind buborékos bor lesz,  amit csak az itt kézzel szüretelt, préselt nedű eredetvédett összetevői  alapján hívhatnak champagne-nak.



Navigációs tévedés – hatótáv para

Lengyel barátommal indulunk a 2. napi etapra, irány Battily, a gyár, ahol a járművek készülnek. Verőfényes nyári reggel, válogatunk az egyébként minden szempontból teljesen egyforma járművek között…  Én vezetek először, utolsónak indulunk, egy ideig még látjuk a társakat, majd eltűnnek a dimbes-dombos terepen. Elvileg ez is maximum 2 órás út, navigáció beprogramozva, nincs para. Fél óra és autópályán vagyunk, 120-130 km/h-t tartunk és egyre gyanúsabb, nem jó felé megyünk. De ezt mutatja a térkép, győzködjük egymást, hát megyünk még egy ideig. Na jó, most már álljunk meg, ez nem lesz jó. Hamar rájövünk, valamilyen rejtélyes ok miatt éppen az ellenkező irányban haladunk. Jó sokat eljöttünk és mégis távolabb vagyunk, mint az eredeti távolság.  Az is baj, hogy miután autópályán vagyunk, még további 20 kilométert kell rossz irányba menni, hogy visszafordulhassunk.  Újra programozás és hidegzuhany, még éppen 180 km a megteendő út és nem lesz elég az akku kapacitás, -16 %, mutatja a piros ikon! Nincs mit tenni, majd meglátjuk, elvileg a francia utak mellett jó a töltő infrastruktúra, nyugtatjuk magunkat. Hogyan tudnánk azt használni, arról fogalmunk sincs. Kártyánk, applikációnk és pénzünk sincs. Minden esetre egy dolgot megpróbálunk, ECO funkcióban folytatjuk, az ugye maximum 90 km/h haladási sebesség. Aztán meglátjuk. Egyre inkább érzékeljük, hogy működik a taktika, folyamatosan csökken a mínusz, 79 kilométerre a cél előtt már 0 %-on áll a mutató, s a célba 14 %-os aksival futunk be, még 53 kilométer autonómiával. Halleluja! Az átlagfogyasztásunk 27,6 kWh/ 100 km. A hatótáv mizéria kapcsán megtudtuk, hogy a fedélzeti számítógép mindig a legutolsó megtett 70 kilométer alapján számol, azaz egy hirtelen vezetési stratégia váltás után szükségszerűen hamis képet ad, s csak fokozatosan „simul” ki.  A konkurencia járműveinél is pontosan ezt tapasztaltam, azaz tudnunk kell, hogy ez így működik.



Mondanom sem kell, lemaradtunk a délelőtti gyárlátogatás feléről, de azt azért láthattuk, hogy milyen korszerű körülmények között, és milyen hatékony munkaszervezéssel áll össze az a portfólió, ami  110 ezernél is több jármű elkészítését eredményezte 2023-ban. És ugyanebben az évben ünnepelték a 3 milliomodik Master elkészítését a gyár 1980-as megnyitása óta. Tekintélyt parancsoló számok, és az új Master bevezetése új lendületet ad az immáron tisztán elektromos hajtásra is optimalizált furgonok gyártásának.

bottom of page